Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy půjčí „koženky“ Slovákům, vylepší další desítky starých vagonů

  9:47aktualizováno  9:47
České dráhy modernizují dalších třicet osobních vozů z minulého století a upraví je na vozy pro dálkové vlaky. Současně část starších vozů dočasně zmizí na Slovensko kvůli chystanému jízdnému zdarma pro seniory a studenty.

Staré koženkové sedačky jsou stále běžným standardem v rychlíkových spojích Českých drah. | foto: Dezidor CC-BYCreative Commons

Dráhy jednají o pronájmu dvaceti vozů řady B a dvaceti vagonů řady Bdt se Železniční společností Slovensko (ŽSSK). „Je to standardní obchodní případ, o kterém nyní jednáme,“ řekl šéf Drah Daniel Kurucz.

ŽSSK za dva dny na dotazy k jejich zájmu o vozy Českých drah neodpověděla. Slovenský dopravce je může potřebovat pro chystanou přepravu studentů a důchodců zdarma, kterou chystá slovenská vláda od prosince. České dráhy s dalším využitím těchto vozů ve své síti nepočítají.

Český dopravce má už s pronájmy podobných vozů zkušenosti: v minulosti je půjčil do Polska, pár jiných moderních klimatizovaných vozů také pronajaly do Rakouska.

Už minulý rok ČD oznámily, že koženkové vozy postupně z českých kolejí zmizí. Nahrazují je zatím hlavně modernizované vozy, na rychlících je mají postupně vystřídat i elektrické jednotky. Současně Dráhy přesouvají díky nákupu vlaků railjet část vagonů z mezinárodních vlaků na vnitrostátní dálkové spoje.

Na modernizaci míří další tři desítky vozů. České dráhy po více než dvou letech od vyhlášení soutěže podepsaly kontrakt se šumperskou společností Pars nova na modernizaci 62 vozů řady Bp. Zatím jde na rekonstrukci polovina z celého kontraktu.

Jde o velkou přestavbu, která má kromě úplně nového interiéru přinést například zvýšení rychlosti na 160 kilometrů v hodině, Dráhy je nasadí na vlaky EC, IC, Expresy a na rychlíky vyšší kvality. Kontrakt pro firmu ze skupiny Škoda Transportation má hodnotu 1,089 miliardy korun. Jde o vozy původem z Moravskoslezské vagónky ve Studénce vyrobené v letech 1991 a 1992.

V příštích dnech navíc končí lhůta pro podávání nabídek na další dvě zakázky, přestavby různého rozsahu na 83 vozů pro spoje mezi Prahou a Hamburkem.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.