Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy potvrdily zájem koupit za pět miliard špičkové rychlíky Railjet

  13:24aktualizováno  13:49
Dráhy zveřejnily v informačním systému o veřejných zakázkách záměr koupit 16 nových rychlíkových souprav Railjet za necelých pět miliard. Chtějí je získat bez tendru od rakouských drah ÖBB. Argumentují velmi výhodnou cenou. Konkurence má nyní 14 dní na to, aby se odvolala.

Souprava Railjet od firmy Siemens | foto: www.siemens.com

Soupravy zvané Railjet (model Siemens Viaggio) dráhy plánují nasadit na mezinárodních spojích koncem příštího roku. Pomohly by jim v boji s nastupující konkurencí, společností Student Agency a vlaky LeoExpress, které by měly rovněž vyjet na konci příštího roku (čtěte Leo Express chce i na trať do Vídně).

Podrobnosti zveřejnily České dráhy v informačním systému o veřejných zakázkách ISVZUS. "Protože jde o nabídku zboží s cenou výrazně nižší, než je obvyklá tržní cena, využíváme zákonného prostředku - jednacího řízení bez uveřejnění," uvedl vedoucí tiskového oddělení Českých drah Radek Joklík.

Více informací o vlacích Railjet a mnoho fotografií najdete zde

Tendr dráhy nechtějí vyhlásit proto, že jde údajně o zboží nabízené za podstatně nižší cenu, než je cena tržní, a zároveň nabídka platí jen do konce června. "Jedná se o zcela výjimečnou obchodní příležitost," stojí v informačním systému veřejných zakázek.

Mluvčí drah nechtěl říct, o kolik je cena souprav výhodnější. Podle zdroje iDNES.cz obeznámeného s transakcí by tržní cena za jednu soupravu byla o čtvrtinu vyšší, místo 300 milionů by dráhy zaplatily za jednu soupravu zhruba 375 milionů korun.

Záměr Českých drah využít výjimku a obejít standardní soutěž už nedávno kritizovala Škoda Transportation. Konkurence má dva týdny na podání námitek, k obchodu se vyjádří i antimonopolní úřad.

Soupravy Siemens Viaggio (Railjet) měly koupit rakouské dráhy ÖBB v obřím tendru, díky tomu dosáhly na výhodnou cenu. Namísto objednaných 67 kusů si ale odeberou jen 51. Přebytečný počet Siemens uvedl na trh pod cenou, soupravy jsou zcela nové. Maximální rychlost těchto vlaků je 230 km/h.

Dodávka nových souprav je bez lokomotiv. "Předpokládáme, že je budou tahat nové lokomotivy 380 od Škody, které právě prochází schvalovacím procesem," doplnil Joklík.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.