Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dráhy dostaly 12 miliard na vlaky, koupily jen za osm

  11:34aktualizováno  14:03
České dráhy měly použít 11,8 miliardy korun za prodej nemovitostí na nákup nových vlaků. Téměř čtvrtina této částky ale nakonec skončila jinde. Upozornil na to ve své zprávě Nejvyšší kontrolní úřad.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Obří finanční injekci v hodnotě 11,8 miliardy korun získaly dráhy v roce 2008 prodejem řady nemovitostí státní Správě železniční dopravní cesty. Transakce, kterou kritizovali soukromí dopravci, byla podmíněna tím, že ČD využijí peníze na nákup nových vlaků, které nahradí zastaralý vozový park.

Teprve později vláda zmírnila tuto podmínku a dovolila použít peníze na "činnosti související s osobní železniční dopravou". Soukromí dopravci považovali tento převod jen za skrytou státní dotaci.

"ČD použily z uvedených prostředků zhruba 8 miliard korun na pořízení a obnovu kolejových vozidel a zbylých zhruba 3,8 miliardy korun na úhradu jiných závazků včetně mzdových," uvedl mluvčí NKÚ Jaroslav Broža.

"Prostředky nebyly projedeny, ale byly za ně odvedeny výkony, které si kraje a stát objednal, ale nezaplatil. V dalších letech se už problém řešil, například desetiletými smlouvami, memorandem mezi kraji a státem apod.," namítá mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

NKÚ zkoumal i způsob, jakým dráhy vybíraly firmy na dodávku nových vozů. Zakázky ve většině případů skončily u firem patřících Škodě Transportation. Zákon podle NKÚ dráhy neporušily. "Příslušné veřejné zakázky však ČD zadaly na základě nabídky jednoho uchazeče, což mohlo ovlivnit výši ceny v neprospěch ČD," dodal Broža.

"České dráhy prostředky za prodej části majetku využily řádně a se souhlasem vlastníka především na nákup nových vlaků. Menší část peněz byla v roce 2008 využita na úhradu provozu nedofinancovaných osobních vlaků. Všechny prostředky byly řádně evidovány a řídicí i dozorčí orgány i zástupci vlastníků byli přesně informováni o konkrétních výdajích," dodal mluvčí Českých drah.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Češi čekali na let Travel Service v Itálii 16 hodin, další uvázli v Hurghadě

Na italském letišti Lamezia Terme uvízly v pátek desítky turistů cestovních kanceláří Fischer a Exim Tours kvůli poruše letadla Travel Service. Odlet byl...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Žluté Čechy (květen 2008). Pro někoho krásný pohled, pro kritiky pěstování...
Daň je nižší, ale zájem stále mizivý. Řidiči nekupují zelenější paliva

Po roce a půl se vrátila do hry vyšší sleva na biopaliva. Marně – emise musí Česko snížit jinak, aby splnilo cíle Evropské unie. Je možné, že v příštích letech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.