Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Dráhy dostaly 12 miliard na vlaky, koupily jen za osm

  • 92
České dráhy měly použít 11,8 miliardy korun za prodej nemovitostí na nákup nových vlaků. Téměř čtvrtina této částky ale nakonec skončila jinde. Upozornil na to ve své zprávě Nejvyšší kontrolní úřad.

Obří finanční injekci v hodnotě 11,8 miliardy korun získaly dráhy v roce 2008 prodejem řady nemovitostí státní Správě železniční dopravní cesty. Transakce, kterou kritizovali soukromí dopravci, byla podmíněna tím, že ČD využijí peníze na nákup nových vlaků, které nahradí zastaralý vozový park.

Teprve později vláda zmírnila tuto podmínku a dovolila použít peníze na "činnosti související s osobní železniční dopravou". Soukromí dopravci považovali tento převod jen za skrytou státní dotaci.

"ČD použily z uvedených prostředků zhruba 8 miliard korun na pořízení a obnovu kolejových vozidel a zbylých zhruba 3,8 miliardy korun na úhradu jiných závazků včetně mzdových," uvedl mluvčí NKÚ Jaroslav Broža.

"Prostředky nebyly projedeny, ale byly za ně odvedeny výkony, které si kraje a stát objednal, ale nezaplatil. V dalších letech se už problém řešil, například desetiletými smlouvami, memorandem mezi kraji a státem apod.," namítá mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

NKÚ zkoumal i způsob, jakým dráhy vybíraly firmy na dodávku nových vozů. Zakázky ve většině případů skončily u firem patřících Škodě Transportation. Zákon podle NKÚ dráhy neporušily. "Příslušné veřejné zakázky však ČD zadaly na základě nabídky jednoho uchazeče, což mohlo ovlivnit výši ceny v neprospěch ČD," dodal Broža.

"České dráhy prostředky za prodej části majetku využily řádně a se souhlasem vlastníka především na nákup nových vlaků. Menší část peněz byla v roce 2008 využita na úhradu provozu nedofinancovaných osobních vlaků. Všechny prostředky byly řádně evidovány a řídicí i dozorčí orgány i zástupci vlastníků byli přesně informováni o konkrétních výdajích," dodal mluvčí Českých drah.