Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Předražená wifi pro České dráhy. Soutěží mohla firma ušetřit třetinu

  6:05aktualizováno  6:05
České dráhy plánují přidat v nejbližších týdnech možnost internetového připojení do několika vlaků na Slovensko, kde je konkurenční dopravci běžně poskytují. Zakázku za více než pět milionů korun zadaly své dceřiné firmě ČD-Telematika bez řádné soutěže.

České dráhy nejdříve zavedly wifi připojení do pendolin. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Státní dopravce mohl podle některých odhadů ušetřit asi dva miliony korun nebo si pořídit lepší řešení. Dráhy jsou ale přesvědčeny, že vybraly nejlépe.

Za vybavení třiceti vozů a provoz centrálního serveru zaplatí své dceřiné firmě 5,8 milionu korun, tedy zhruba 193 tisíc korun za každý vůz. Dráhy ČD-Telematiku vybraly na základě nezávazného průzkumu trhu, ve kterém údajně oslovily pět dodavatelů. Jejich konkrétní jména ale dopravce uvést nechce.

Podle zákona však České dráhy nemusí na takovou zakázku vypisovat otevřenou soutěž, už v minulosti ale řadu menších zakázek zveřejnily například na svém webu. Teď se o této zakázce dozvědělo jen pět vyvolených firem.

To, že České dráhy za wifi platí zbytečně moc, ukazuje srovnání například s jinými dopravci i nabídka od jedné z neoslovených firem.České dráhy neoslovily ani firmu, která má v Česku s více než 400 instalacemi ve vlacích nejvíce zkušeností.

„České dráhy mají už nějakou dobu naši nabídku na kompletní řešení se třemi modemy. Cena byla 133 tisíc korun, bez rozlišení typu vozu, včetně instalace a provozu,“ říká generální ředitel Data Rail Czech Martin Sýkora. Odpověď na nabídku nedostal.

I konkurence má výhodnější ceny

RegioJet nedávno začal s modernizací wifi ve svých vozech. Nakoupí drážní řešení s více LTE modemy a možností přepínání SIM karet pro levnější provoz v zahraničí.

„Celková pořizovací částka investičního celku nepřekročí sto tisíc korun na takto vybavený vůz,“ říká Václav Henzl, šéf IT ve Student Agency. Provozní náklady serveru vyjdou do 40 tisíc korun ročně a obslouží více než sto vozů.

Další dopravce, společnost Arriva v minulém roce pořídila obdobné řešení. „Za technologii s třemi modemy jsme včetně provozu zaplatili méně než 120 tisíc korun,“ říká obchodní ředitel Arriva vlaky  Jiří Nálevka.

Státní dopravce podle všeho od začátku nepočítal s tím, že by zakázku dělal někdo jiný, než právě dceřiná firma, i když by soutěží mohl výrazně ušetřit. Předražení přitom může být ještě větší než odhadované dva miliony.

České dráhy odmítají zveřejnit smlouvu a technické detaily zakázky, například kolik bude v každém voze modemů. Podle informací MF DNES budou ve voze pouze dva modemy. 

ČD-Telematika dosud žádnou zakázku na wifi připojení do vozů neprovedla a technologii nemá schválenou Drážním úřadem.

„Jsme přesvědčeni, že se na svou dceřinou společnost můžeme plně spolehnout a zařízení bude instalováno včas a v požadované kvalitě. Nechceme nabízet něco, co ve finále nefunguje nebo funguje problematicky,“ řekl Joklík.

České dráhy chtějí třícítku nově zasíťovaných vozů nasadit hlavně na vlaky Praha - Ostrava - Žilina. Firma nabízí připojení k internetu ve zhruba dvou stovkách vozů. Na zasíťování stále čekají ale railjety, firma na instalaci technologie ještě nevypsala ani soutěž. 

Autor:


Témata: České dráhy




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.