Za odhadní cenu stanovenou soudem na zhruba půl miliardy korun prodají část pozemků o rozloze 1,5 hektaru firmě Masaryk Station Development. Za utržené peníze opraví historickou a státem chráněnou výpravní budovu Masarykova nádraží.
"Jsme před podpisem, ještě to musí schválit dozorčí rada," řekl náměstek generálního ředitele ČD pro správu majetku Milan Matzenauer.
30 tisíc za metr čtvereční
Podle něj se cena za pozemky bude pohybovat kolem třiceti tisíc korun za metr čtvereční. "Budou na to dva znalecké posudky od nás i od kupujících, třetí bude od soudního znalce," dodal Matzenauer.
Peníze z prodeje nepotřebných pozemků podél ulice Na Florenci by neměly dlouho zahálet. "Letos by se ještě mělo s opravami začít," dodal k rekonstrukci Masarykova nádraží Matzenauer. Dráhy budou nádraží, odkud jezdí hlavně regionální vlaky, opravovat za běžného provozu.
O opravě a přeměně celého nádraží se mluví od roku 1998, kdy si dráhy v tendru vybraly za investory společnost Masaryk Station Development (MSD), v níž samy mají podíl. Kromě drah se na projektu podílí ještě ING, Sudop a Morávka centrum. "Je to pro nás možnost, jak postoupit v projektu rychleji," řekl o dohodě šéf MSD Tomáš Kadeřábek.
Firma zatím neví, co konkrétně na pozemcích postaví, to má ukázat až architektonická studie. "Půjde ale nejspíše o kombinaci obchodů, kanceláří a bytů," nastínil Kadeřábek.
Opravené Masarykovo nádraží má zákazníkům přinést podstatně lepší zázemí, dráhy jednají i o vstupu některých řetězců na nádraží – například Burger King.
Fiasko Živých nádraží
České dráhy si hodně slibovaly od projektu Živá nádraží, kdy pronajaly budovy developerům, kteří je měli opravit a přilákat obchodníky. Plány oživit omšelé budovy však příliš nevyšly: z devatenácti smluv se u osmi jedná o ukončení, další dráhy předělávají. "Developeři se silně přecenili, návratnost projektů je přes dvacet let," míní Matzenauer.
Dráhy například zrušily smlouvu s AŽD na nádraží v Kolíně, s Viamontem na Ústí nad Labem nebo MCM-Immo v Teplicích, Mostě a Chomutově.
Před výpovědí jsou i smlouvy na oživení nádraží v Praze – Horních Počernicích, Krči a Braníku. Dráhy je nejspíše opraví z vlastních zdrojů, pomoci k tomu mají především prodeje nepotřebných nemovitostí.
Letos chtějí s výjimkou Masarykova nádraží utržit za své reality kolem půl miliardy korun. Výnos jde na jejich opravy a pokrytí zhruba 300 milionů roční ztráty z jejich provozu.
ČD současně při opravách některá nádraží zmenšují – části budov například bourají, aby jejich provoz nebyl tak drahý.