Sporné utrácení za právní služby má v oboru dopravy letitou tradici. Samotného ministerstva dopravy se to týkalo v období ministra Aleše Řebíčka před rokem 2010, Ředitelství silnic a dálnic tuto praxi převzalo a pokračovalo až do roku 2012.
Rozdíl je v jednom detailu. Ministerstvo nabídlo rámcovou smlouvu, kterou ve veřejné soutěži získaly čtyři právní firmy. Úředníci jim pak mohli zakázky přidělovat přímo, bez jakékoli vnější kontroly.
Dráhy se však nezdržovaly ani s rámcovou smlouvou a jejich úředníci oslovují právníky jen podle svého uvážení. Využívají při tom své dominance na železnici, která jim dává status takzvaného "sektorového zadavatele" - taková firma může nakupovat služby bez soutěže až do deseti milionů za jednu zakázku. Nejdražší právní zakázka stála 9,95 milionu korun, vyplývá z dokumentu.
Státní podnik uhradil najatým právníkům v roce 2012 celkem 111 milionů, za osm měsíců loňského roku 60 milionů a další zakázky následovaly koncem října 2013. Z dokumentů vyplývá, že téměř polovinu z celkové částky inkasovala kancelář Weil, Gotshal & Manges, která si za hodinu práce účtuje 4 800 korun.
"Názor, že ceny jsou výrazně nad hladinou aktuálních cen právních služeb, jde těžko komentovat. Ze zkušeností vyplývá, že nízká hodinová sazba v nabídkách většinou v praxi znamená, že je pak účtováno větší množství práce," zdůvodňuje výši sazby mluvčí Českých drah Radek Joklík s tím, že externisty firma využívá jen v případech, kdy potřebuje specifické odborné znalosti.
Dráhy zaplatily kanceláři Weil, Gotshal & Manges částku přes 20 milionů za spory, které vedly s hlavním dodavatelem kolejových vozidel, Škodou Transportation, i s hlavním konkurentem, firmami Radima Jančury. "Ve sporné agendě jsme jen za poslední dobu ochránili Českým drahám finanční prostředky v řádech desítek milionů korun," tvrdí šéf kanceláře Karel Muzikář.
Neformální debata s úředníky
Nešlo však jen o spory. Letos v únoru strávili právníci desítky hodin nad analýzou žádosti o informace od Lidových novin a připomínkováním článku v časopisu Železničář.
Desítky milionů získala v posledních dvou letech také kancelář Císař, Češka, Smutný, která jménem Českých drah spolupracovala s firmou Sekyra Group na správě pozemků u pražských nádraží Smíchov a Žižkov, případně administrovala výběrová řízení. Účtovala 3 800 korun za hodinu. Jaromír Císař z této kanceláře odmítl potvrdit i vyloučit, že s drahami spolupracuje.
V milionech platily dráhy i kancelářím Havel, Holásek & Partners a Vyroubal Krajhanzl Školout. Do portfolia služeb první z nich patří i stížnost Radě pro rozhlasové a televizní vysílání za kritický pořad o ČD, druhá například provedla "neformální debatu" s pracovníky antimonopolního úřadu.
Dráhy slibují, že v roce 2014 systém zprůhlední. "V prosinci 2013 schválila dozorčí rada vypsání veřejné zakázky na externí právní služby. Aktuálně ji připravujeme," řekl mluvčí Joklík.