Kabinet si od přeměny slibuje průhlednější financování drah. Skončit má především dosavadní praxe, kdy zisková nákladní doprava kryje ztráty osobních spojů.
To kritizoval často i šéf Českých drah Josef Bazala, podle kterého tak nákladní doprava neměla peníze na svůj rozvoj a nemohla konkurovat Evropě. - více zde
„Nové uspořádání umožní pružně reagovat na měnící se tržní prostředí, navazovat strategická partnerství a vytvoří podmínky pro účast v nadnárodních uskupeních nákladních dopravců,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Kabinet se k vytvoření holdingu zavázal v programovém prohlášení. Původně chtěl nákladní dopravu od Českých drah oddělit v dubnu příštího roku. - více zde
Zostřující se konkurence v rámci liberalizovaného evropského trhu železniční nákladní dopravy však tuto přeměnu urychlila. Oddělenou nákladní železniční dopravu mají například německé Deutsche Bahn nebo polské PKP.
ČD Cargo se možná otevře i soukromníkům
Do budoucna počítá ministerstvo dopravy s částečnou privatizací ČD Cargo. Kdy a jakým způsobem se tak stane, není zatím jasné, uvedla ČTK.
Nákladní doprava ČD ročně přepraví zhruba 80 milionů tun zboží. Loni drahám vydělala zhruba 1,5 miliardy korun, uvedla agentura. Díky jejímu výkonu si letos dráhy také vylepšily své pololetní výsledky, kdy za prvních šest měsíců vydělaly celkem 30 milionů korun. - více zde
Výpadek, který oddělením nákladní dopravy vznikne osobním spojům, chce Bazala nahradit vyššími dotacemi ze státního rozpočtu. - více zde
„Ministerstvo dopravy nyní hledá řešení, jak dál s osobní dopravou a jejím financováním,“ řekl k tomu ČTK mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Dodal, že ještě do konce listopadu úřad zřejmě předloží vládě návrh na vyčlenění i osobní dopravy do samostatné dceřiné společnosti.
Vláda podle premiéra Mirka Topolánka s vyššími nároky na rozpočet počítá.