Mluvčí upozornila, že v účetnictví je započítána i dotace 1,1 miliardy korun na úhradu ztrát z osobní dopravy, kterou ale stát zatím železničnímu přepravci nezaplatil. Kdy se tak stane není jasné.
Ačkoli je mezi drahami a státem uzavřena dohoda o úhradě přepravy osob ve veřejném zájmu, za loňský rok vláda firmě dluží ještě 4,1 miliardy korun. Letos mají dráhy inkasovat od krajů a státu dotaci 3,6 miliardy.
Lepší výsledky zdůvodňují železničáři racionalizačními opatřeními a ziskem z nákladní dopravy, která má za celý rok přesáhnout dvě miliardy korun. Drahám také pomohla silná koruna.
Počet cestujících v prvním pololetí klesl meziročně o šest milionů na 91 milionů lidí. Kvůli zdražení na začátku roku ale stouply o devět procent tržby z osobní přepravy na dvě miliardy korun.
Mění se trendy v nákladní dopravě. Klesá přeprava sypkých materiálů, naopak roste počet velkoobjemových kontejnerů, které se překládají na silniční tahače.