"Náklady na nákup a modernizaci jednoho vozu jsou ve srovnání s pořízením nového vozu zhruba třetinové," objasňuje ředitel odboru kolejových vozidel Rostislav Novák jeden z hlavních důvodů, proč dráhy nakoupily vyřazené vagony ze Slovenska.
Přestavbu dělají pro dráhy Krnovské opravny a strojírny, práce na každém voze zaberou nejméně tři měsíce. "Z původního vozu zůstane jenom skříň a i ta se upravuje. Náklady na rekonstrukci se pohybují kolem osmi milionů korun," uvedl ředitel opraven Petr Bezruč.
"Jsou tam nové dveře, okna, sedačky, záchody..." vyjmenovává Bezruč.
Firma, ve které má stejný podíl deset lidí včetně Bezruče, už deset takových vozů pro dráhy zrekonstruovala. S opravenými vagony z Krnova se mohou cestující setkat v okolí Prahy, Brna a Plzně.
"Současná várka je ale prvním nákupem ze Slovenska," řekl Novák. Podle něj se zatím dráhy na Slovensku po dalších vyřazených vozech poohlížet nebudou.
Krnovské opravny rekonstruují také tramvaje a nákladní vozy. "Loňské tržby přesáhly čtyři sta milionů korun, zisk by měl být kolem deseti milionů," řekl Bezruč. Masovější záležitostí je rekonstrukce krátkých motoráků (řada 810 a 010) na žlutozelené soupravy Regionova.
Po Česku jezdí už přes dvacet dvouvozových souprav, v letošním roce začne šumperská firma Pars Nova pro České dráhy dodávat také třívozové soupravy Regionova. "Letos jich bude sedm a budou jezdit v Libereckém a Jihomoravském kraji," potvrdil Novák.