Na některých cestujících bylo v zastávkách vidět překvapení. "Vůbec jsem netušila, že to je to Pendolino. Tady snad nebude jezdit tak rychle?" podivovala se osmnáctiletá studentka Alena Krátká.
Podle Pavla Surého z brněnského ředitelství Českých drah se zkoušky dělají proto, že stejně jako v autě je potřeba s novými soupravami najet určitý počet kilometrů, provést brzdové i trakční zkoušky.
"Budeme zkoušet stodvaatřicetikilometrovou rychlost, další testy chystáme na listopad na Břeclavsko, kde by vlak měl jet rychlostí vyšší než sto šedesát kilometrů v hodině," přiblížil Surý.
Kvůli dopravním komplikacím souvisejícím s opravami státní silnice Brno-Svitavy železničáři vlak testují jen ve směru od Letovic do Rájce. "Zpátky se Pendolino převáží zpět tažené lokomotivou," dodal Surý.
"Máme problémy, ale ne takového rázu," řekl. Podle něj nezačne rychlovlak jezdit na jihomoravských tratích dříve, dokud se nepodaří vyřešit potíže s elektromagnetickou slučitelností na trakčním napájení.
"Předpokládáme, že Pendolino nasadíme na jižní Moravě během příštího roku."
Pendolino může zajíždět bez problémů i na brněnské hlavní nádraží. To se má přitom odsouvat a modernizovat mimo jiné proto, že jím podle odborníků nebudou moci projíždět vysokorychlostní vlaky.
"Pendolinu současné nádraží nevadí. Není typickou vysokorychlostní jednotkou; to jsou vlaky s rychlostí nad dvě stě padesát kilometrů v hodině," vysvětlil Tesař.
Rychlovlak Pendolino během zkušebních jízd na nádraží v Letovicích. (18. října 2004) |
Rychlovlak Pendolino během zkušebních jízd na nádraží v Letovicích. (18. října 2004) |