"Máme pocit, že je to snaha zvítězit za každou cenu. Jejich nabídka je nereálná a neodpovídá nákladům," řekl předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík.
Například na trati mezi Mostem a Plzní požadují dráhy ročně od státu jen 8,4 milionu korun na doplacení ztráty, zatímco konkurenční Viamont 53,8 milionu korun.
"Cena tam vychází na 17 korun na kilometr, což naprosto neodpovídá nákladům,"
dodal Mužík.
Podobné je to i na trase z Pardubic do Liberce, kde České dráhy chtějí jen 36,8 milionu korun, společnost Connex 72,2 milionu korun. Cena však není jediným kritériem soutěže, rozhoduje také kvalita nabízených služeb.
Například Connex iViamont nabídly moderní soupravy Siemens Desiro, dráhy modernizované staré vozy.
"Výsledek bude znám každým dnem," řekla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.
Dráhy: Nejdeme pod cenu
Dráhy odmítají, že by šly pod cenu.
"Byla provedena kalkulace konkrétní trati v rámci celkové kalkulace na dopravní obslužnost," řekla Hana Bednářová z Českých drah.
Více se firma do skončení soutěže nechce vyjadřovat.
Zjistit, kolik dráhy dostávají za dvě tratě dosud, je nemožné. Ministerstvo dopravy doplácí drahám ztráty na všechny rychlíky a expresy jako jeden celek. Stát chce postupně pustit konkurenci na další tratě.
"Trh s veřejnou osobní dopravou chceme v budoucnu liberalizovat," dodala Žižková.
"Je to jediná cesta, jak ukázat skutečné náklady na dopravu a rozhýbat trh," podotkl Mužík.
Na osobní dálkovou dopravu se chystají i další firmy. Například Student Agency, která už způsobila svým nástupem rozruch na trhu s autobusovými dálkovými spoji.
"Rádi bychom do expresní dálkové nedotované přepravy, na které stejně České dráhy prodělávají. Zájem máme i o rychlíkovou dotovanou dopravu," řekl šéf Student Agency Radim Jančura.
Firma zatím vybírá nejvhodnější vlak.
"Určitě chceme soupravu, ne vagony tažené lokomotivou jako za císaře pána," dodal Jančura. "I když máme zajištěné financování, nevyjedeme dříve než za dva až tři roky," dodal.
Dráhy tlačí konkurence, jde s cenami dolů
Konkurence nabízí oproti ČD moderní soupravy | foto: MF DNES
Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika
Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...
Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci
Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy
Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...
Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli
Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší
Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...
Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren
Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...
Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu
Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...
Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích
Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...
Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží
Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!