Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy ukázaly Žraloka. Polský vlak, který je levnější, než čekaly

  12:41,  aktualizováno  12:56
Do pravidelného provozu vyjede až v září, už teď se ale může pyšnit nový vlak Pesa Link II několika prvenstvími. Například první polská souprava v majetku Českých drah, vlak s nejrozporuplnějším designem nebo také první jednotka, kterou dráhy koupily ve skutečné soutěži.

Dráhy ve čtvrtek na zkušebním okruhu ve Velimi poprvé oficiálně ukázaly nový vlak veřejnosti. Na několika tratích razantně zvýší kvalitu cestování. Samozřejmostí je nízkopodlažní nástup, klimatizace nebo wi-fi připojení k internetu. Díky svému netradičnímu designu dostal vlak již od drah název RegioShark. Předek vlaku totiž může připomínat žraločí tlamu.

Jaké jsou první dojmy z jízdy?

Nejde na první pohled o žádný luxus, ten se ale od regionálních vlaků nečeká, slouží hlavně pro jízdy trvající do hodiny. Jednotka, která svým designem působí téměř jako rychlovlak, dosahuje rychlostí maximálně 120 kilometrů v hodině. Uvnitř ale nabízí velmi příjemné svezení. Vlak je velice tichý uvnitř, naopak při stání překvapí jeho poměrně vysoká hlučnost, která se zdá vyšší než u starších motorových vozů.

Fotogalerie

U některých míst na sezení není příliš mnoho prostoru pro nohy, příliš velké nejsou ani odkládací prostory nad sedačkami. Souprava umožňuje pohodlný nízkopodlažní nástup. Ve vlaku je i část sedaček první třídy, s výjimkou barvy a opěrky mezi sedačkami a mírně větším prostorem se však příliš neliší od druhé třídy.

V soupravě má být internetové připojení, v době testování bylo ale zaheslované. Vagony jsou také vybaveny elektrickými zásuvkami. Nepříjemný může být pro cestující zápach brzdových destiček při prudším brzdění. Cyklisté mohou využít oddíl pro jízdní kola.

První vlaky se zřejmě objeví na trati z Chomutova do Karlových Varů. Dráhy počítají s tím, že je nasadí na místo osobních vlaků. Ušetří i na provozu: často na tyto vlaky nasazují nepříliš ekonomickou kombinaci lokomotivy a dvou až tří vagonů.

Na vozech jsou i některé české díly: sedačky první i druhé třídy vyrobila společnost Borcad, která dodává sedačky například i do nového Leo Expressu, informační systém je od společnosti UniControls.

První opravdová soutěž

Žralok je první velkou zakázkou pro polského výrobce na české železnici. Dráhy si celkem objednaly 31 jednotek, každou o kapacitě 120 míst. První mají začít jezdit podle smlouvy letos v září, poslední souprava má být dodána v březnu roku 2014. Dráhy za ně zaplatí 1,987 miliardy korun.

To je skoro o půl miliardy korun méně, než dráhy v soutěži původně očekávaly, díky tomu nakonec využijí evropské dotace na 22 jednotek. Druhým soutěžícím byla slovenská společnost ŽOS Vrútky, která nabídla vlaky za cenu o miliardu vyšší.

Soutěž je na dráze unikátem nejen rekordním rozdílem mezi odhadovanou a vysoutěženou cenou. Poprvé se do ní totiž přihlásilo více firem, do té doby probíhala "soutěž" tak, že nabídku podala jediná firma. Většinou kvůli podmínkám, které pasovaly jen na jednu společnost.

Pesa patří mezi nejúspěšnější firmy v oboru v někdejším východním bloku, v poslední době získala několik zakázek například pro některé německé nebo italské dopravce, hlavním zákazníkem jsou především polské železnice. Do soutěže na tyto vlaky se nepřihlásila žádná česká firma, protože takovou soupravu nemá: Škoda Transportation se zaměřuje hlavně na elektrické vlaky a dceřiná společnost Pars Nova na modernizace starých souprav.

Kde budou pesy jezdit

Plzeňský kraj

Plzeň - Domažlice

Karlovarský kraj

Mariánské Lázně - Cheb - Karlovy Vary

Karlovy Vary - Chomutov

Cheb - Hranice v Čechách

Cheb - Luby u Chebu

Ústecký kraj

Děčín - Rumburk - Dolní Poustevna

Děčín - Bad Schandau

Zlínský kraj

Kojetín - Kroměříž - Hulín - Val. Meziříčí

Zlín - Uherské Hradiště - Kroměříž

Autor:



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.