Spoje SC Pendolino jezdí mezi Prahou a Ostravou už půl roku, každý týden přepraví deset tisíc lidí. Letní měsíce by je však mohly o množství cestujících připravit.
"O prázdninách ubude služebních cest, zcela odpadnou také studenti dojíždějící do škol," předpokládá mluvčí drah Aleš Ondrůj.
Právě studenti a obchodníci tvoří podstatnou část klientely SC Pendolino. Dráhy proto chtějí nalákat cestující na levnější jízdné. Od začátku července bude platit dvacetiprocentní sleva na jízdné SC Léto, cesta z Prahy do Ostravy ve druhé třídě tak bude stát čtyři sta korun, namísto současných pěti set.
Výjimkou budou nejvíce obsazované spoje s odjezdem v 5.45 z Ostravy a v 15.56 z Prahy, na kterých bude nadále platit plné jízdné.
Víkend s pendolinem
Další novinka – skupinová jízdenka SC Víkend – začne platit od srpna. Koupit ji bude možné už od 1. července a její platnost nebude omezena pouze na prázdniny.
Za sedm set padesát korun bude moci vlakem SC Pendolino cestovat dvojice dospělých a až tři děti. Nabídka se však vztahuje pouze na sobotní nebo nedělní spoje a omezený je také počet míst, který jí dráhy vyhradí.
"V každém vlaku bude pro nabídku SC Víkend určeno 53 míst druhé třídy," upřesnil Ondrůj. V případě velkého zájmu jsou ale ČD ochotny uvažovat i o zvýšení počtu míst.
Velké plány mají ČD s pendolinem od začátku platnosti nového jízdního řádu v prosinci. Mezi Prahou a Ostravou chtějí vypravit o jeden pár vlaků navíc, pendolino by tak obě města mělo spojovat každé dvě hodiny. A to i přesto, že některé spoje během dne jezdí poměrně málo obsazené.
"Nově nabídneme výhodné přípoje moderními jednotkami do dalších měst kraje – Opavy, Karviné či Havířova," slibuje Ondrůj. Ty by podle kalkulací ČD měly přinést dostatek cestujících.
Během následujících měsíců také začne pendolino jezdit do Bratislavy. Přesný termín závisí na dohodě se slovenskou stranou, povolení pro jízdu na slovenských tratích získá jednotka v nejbližších dnech.
O vlaky se na schůzce s ředitelem Českých drah zajímal také šéf polských železnic, které údajně o nákupu italských souprav také začínají uvažovat. Otázkou je, zda by Poláci dostali stejný model vlaku, který jezdí v současnosti u nás.
Italský výrobce Alstom totiž v nejbližších dnech začne na zkušebním okruhu v Cerhenicích u Kolína testovat čtvrtou generaci pendolin, kterou příští rok začne dodávat dvěma italským dopravcům. Vlak, který pojme o sto cestujících více než české pendolino a může jet až 250 km/h, dorazil do Česka ve středu a zůstane tu tři měsíce.