Ministerstvo dopravy, které s drahami vyjednává, chce však za vyšší peníze také vyšší kvalitu. A hodlá si na ni posvítit. Ustanovení o kvalitativních požadavcích na vlakové soupravy přitom obsahovala už minulá smlouva.
"Byla v ní i sankční ustanovení, při přípravě současné smlouvy byla navíc převzata řada požadavků, které se uplatnily ve výběrových řízeních," řekla ředitelka odboru osobní dopravy drah Luďka Hnulíková. Ministerstvu se zjevně možnost důkladné kontroly hospodaření s jeho penězi zalíbila.
"Pro letošní rok jsme seznam požadavků významně rozvedli, přesněji jsme definovali kritéria kvality," vysvětlil náměstek ministra dopravy Petr Šlégr. Aby je mohli ministerští úředníci řádně kontrolovat, musí vyrazit do terénu. Zatím bude po inspekcích jezdit šest lidí z ministerstva.
"Kromě toho však mají na práci i jiné věci, proto zatím neumím odhadnout četnost kontrol," uvedl vedoucí oddělení koncepce a strategie František Vichta. Pokud najdou kontroloři nějaký nedostatek, zaplatí dráhy pokutu.
"Nejčastěji se bude pohybovat v řádu desítek tisíc korun," upřesnil Šlégr. A kontrolovat se bude téměř vše: teplota vzduchu, čistota toalet, dostatek vagonů či zajištění dveří proti otevření. Vůbec nejvyšší sankci mohou dostat dráhy v případě, že vlak bude extrémně zpožděný nebo vůbec nevyjede.
"V takovém případě to bude až sto tisíc," řekl Šlégr. Několik pokut dostaly České dráhy už v loňském roce. Ministerstvo jim udělilo sankce právě za zpoždění a přeplnění soupravy. Zatímco data o čase jízdy vlaku hovoří jasnou řečí, přesné definování požadavků na kvalitu není nijak jednoduché.
"Její vnímání může být hodně odlišné, kritéria musí být co nejjasnější. Třeba pod pojmem uklizená podlaha si může každý představit něco jiného," upozorňuje Vichta.
I to je jeden z důvodů, proč kontroly budou zatím provádět pouze zaměstnanci ministerstva. Ti mají podle Vichty o odpovídající kvalitě poměrně shodné představy. Ministerstvo přitom tvrdí, že jeho cílem je především zlepšit úroveň cestování ve vlacích.
"Kvalita by měla jít nahoru minimálně proto, že bude více kontrol než dříve," řekl Šlégr. Od nového jízdního řádu by mělo jezdit ještě více vlaků na nejvytíženějších trasách. Třeba Prahu s Brnem mají spojit bezpříplatkové expresy, ministerstvo chce při objednávce reagovat také na nárůst cestujících mezi Brnem a Ostravou.
Co vše musí dráhy dodržet■ Alespoň čtyři vlaky z pěti musí jet zcela včas. |