Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

České dráhy zkrátí vlaky mezi Prahou a Ostravou. Zlepší další rychlíky

  • 146
Dlouholeté pravidlo Českých drah, že své nejlepší vozy nasazují hlavně na konkurenční linku mezi Prahou a Ostravou a jinde mají cestující smůlu, bylo prolomeno. Dráhy výrazně mění složení svých vlaků EC/IC na této trase. Část vozů přesunou na jiné tratě a některé vlaky pojedou jen se čtyřmi vozy.

V praxi to znamená, že v některé dny budou jezdit jen čtyřvozové soupravy a uvolněné vozy vyrazí na jiných rychlíkových tratích s výrazně horší kvalitou vagonů.

Dosud dráhy jezdily mezi Prahou a Ostravou nejméně se šestivozovými soupravami. Dráhy oficiálně nevysvětlují, proč vozy zkracují, jeden důvod je však zřejmý - vytíženost.

"Vizuálně tak sice dojde u některých spojů ke zkrácení souprav až o dva vozy, ale rozsah služeb bude v podstatě zachován, naopak se rozšiřuje o připojení na internet," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Internet však bude pouze v jednom voze, mizí také částečně klasické jídelní vozy a nahrazují je bistrovozy.

Podobné změny nastaly i na linkách přes Vsetín na Slovensko, kde by měl být internet ve vybraných vozech v průběhu dubna.

Dráhy z trasy vyjmou část multifunkčních vozů například pro vozíčkáře, nahradí je velkoprostorovými, díky tomu zůstane kapacita prakticky stejná. Současně přidají i jeden ze spojů vlaků SC Pendolino na čtvrtek s odjezdem v 16.36 z Prahy.

Uvolněné vozy z linky Praha - Ostrava nasadí dopravce na jiné rychlíkové tratě. Jde hlavně o multifunkční vůz, který prošel nedávno modernizací a nabízí například přepravu vozíčkářů či zásuvky pro dobíjení nebo klimatizaci. Podobný standard stále na řadě rychlíkových tratích platí za pouhý sen cestujících.

Výrazně přibude také míst, kam mohou invalidé vyrazit bezbariérovými rychlíky.

Půjde o linky Praha - Ústí nad Labem - Cheb nebo Brno - Jihlava - České Budějovice - Plzeň. Od poloviny června vylepší dráhy ještě kvalitu vozů na trasách Brno - Přerov - Bohumín a Brno - Havlíčkův Brod - Praha. K dalšímu přesunu lepších vozů na jiné rychlíky dojde po postupném nasazování nových railjetů na trasu z Prahy do Vídně.

Dráhy kdysi kritizovaly soukromý RegioJet, že zbytečně zabírá prostor na hlavním koridoru krátkými soupravami, po dvou a půl letech se tak karta obrací. RegioJet už jezdí minimálně každý spoj se šesti vozy. "Nejkratší soupravy máme o šesti vagonech, podle potřeby nasazujeme až devět vagonů, aby zůstala volná kapacita i pro klienty bez rezervací," řekl majitel RegioJetu Radim Jančura. Firma za první čtvrtletí zvýšila počet cestujících o třetinu.