První vlak sem přijel v roce 1845. První zásadní rekonstrukce přišla až po 130...

První vlak sem přijel v roce 1845. První zásadní rekonstrukce přišla až po 130 letech. Opravy, které trvaly jeden rok, skončily před několika dny. Že je proinvestovaných šedesát milionů korun jen "plivnutí" do vody, je patrné na první pohled. Myslí si to i ministr dopravy Pavel Dobeš, který nedoporučil prodej části nádraží společnosti Penta. Podle něj firma do nádraží málo investuje, a proto je smlouva o prodeji nerealizovatelná. | foto: Petr Topič, MAFRA

Dráhy zlepšily obsazenost vlaků, přesto mají tři ze čtyř sedaček prázdné

  • 194
Vlaky Českých drah jezdily loni plnější než v minulých letech. Průměrná obsazenost všech vlaků loni dosáhla 25 procent, což je meziroční zlepšení o jeden procentní bod. V praxi to znamená, že v průměru jsou tři ze čtyř sedaček ve vlaku prázdné.

Údaj o obsazenosti vlaků začaly České dráhy zveřejňovat od roku 2009 ve své výroční zprávě. Tehdy dosáhla průměrná obsazenost 22 procent, od té doby se každým rokem zlepšuje. Drahám kromě počtu cestujících stoupla i průměrná přepravní vzdálenost ze 40 na 41 kilometrů.

"Je to průměrné číslo za téměř sedm tisíc vlaků denně na všech tratích a ve všech dnech roku," říká mluvčí drah Petr Štáhlavský. Podle něj proto průměr zahrnuje i například čísla za jízdy mimo špičku či na málo vytížených tratích.

Dráhy v posledních letech na řadě tratí kvůli slabé vytíženosti vlaky zkrátily často i o několik vagonů, protože jezdily zbytečně prázdné. "Ke každému spoji a lince se přistupuje individuálně a berou se v úvahu veškeré vlivy a důsledky z prodlužování nebo zkracování soupravy," dodal Štáhlavský.

Podle něj například u některých spojů nelze kapacitu dál snížit, protože například kapacita jednoho motorového vozu je už daná. Vytíženost vlaků po jednotlivých tratích si dráhy vedou, ale považují je za obchodní tajemství. Velké rozdíly v obsazenosti jsou však patrné z přehledu o nákladech a výnosech na rychlíkových tratích, které zveřejnilo ministerstvo dopravy.

Vyšších čísel lze dosáhnout jen těžce

V porovnání s například leteckou dopravou je obsazenost vlaků podstatně nižší. Například Asociace evropských aerolinek udává za loňský rok průměrnou obsazenost letadel 79 procent nabízené sedačkové kapacity.

Podle Miroslava Vyky, prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě, ale například i osobní auta u nás jezdí vytížená ani ne z třiceti procent. "Při celoplošné obsluze území nelze dosahovat vyšších čísel než třicet až padesát procent," říká Vyka.

Vysvětluje to tím, že nejvíce lidí jezdí v příměstské dopravě, kdy je velké vytížení vždy jedním směrem, tedy ráno do města a odpoledne a večer z města. "Jiná situace je v dálkové dopravě, kde cestují ráno lidé jak z Prahy do Brna, tak i z Brna do Prahy," říká Vyka.

Poslední evropské statistiky o vytíženosti vlaků jsou za rok 2008. Podle nich jsou například v Německu vlaky plné ze 44, v Dánsku z 35 procent. Česko podle těchto statistik má jednu z nejnižších obsazeností.