České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7....

České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7. 9. 2014). | foto: Michal Šula, MAFRA

České dráhy hlásí návrat do zisku, dluhy narostly o pět miliard

  • 89
Hlavní byznys Českých drah, železniční osobní doprava, přestává být tak ztrátová. Státní železniční dopravce v tomto segmentu loni snížil ztrátu. Z více než dvou miliard klesla na 865 milionů korun, celá skupina se dostala do zisku.

Vyplývá to z výroční zprávy, kterou České dráhy zveřejnily na svém webu. Firma ji publikovala dříve, než plánovala.

Bez započítání úroků se firma dostala do zisku tři čtvrtě miliardy korun. Tržby z osobní dopravy stouply o 4 procenta. „Tržby se daří zvyšovat díky proaktivnímu přístupu k zákazníkům a díky opatřením, která vedou k vyšší kvalitě a pohodlí cestování,“ napsala firma do výroční zprávy.

Ukazuje se tak, že tvrzení loni v listopadu odvolaného generálního ředitele Daniela Kurucze o výrazném zlepšení výsledků byla pravdivá.

Hospodářský výsledek před odpisy (EBITDA) stoupl o 36 procent na 4,5 miliardy. Výrazné snížení ztráty z hlavního byznysu je způsobené i snižováním nákladů. Celá skupina loni snížila náklady o 950 milionů korun, těžila například z levnější elektřiny a nafty. Na osobních nákladech ušetřila přes půl miliardy.

Dráhy dluží 36 miliard

Právě vysoké zadlužení firmu sráží. Dlouhodobé závazky stouply loni z 31 na 36 miliard korun. Firma loni vydala dluhopisy v hodnotě 180 milionů euro, kterými refinancuje starší dluhy s vyšším úrokem. Jen na úrocích firma loni zaplatila 1,2 miliardy korun.

Drahám loni stoupl počet cestujících o 0,8 procenta, tržby z jízdného se přitom zvýšily o čtyři procenta. Ukazuje se, že se zákazníkům daří prodávat dražší jízdenky na delší vzdálenosti.

Vylepšení hospodaření dosáhla firma ale i díky větším úhradám od státu a krajů. Ty loni za objednané vlaky poslaly do drážního rozpočtu 13,2 miliardy korun, téměř o půl miliardy více než před rokem. Na jízdném firma vybere 7,4 miliardy korun, výrazně stouply hlavně příjmy z prodeje mezinárodních jízdenek.

Celkový výsledek skupiny České dráhy i se započítáním výsledku ČD Cargo se přehoupl loni z dvoumiliardové ztráty do zisku 156 milionů korun. ČD Cargo loni i přes pokles tržeb zlepšilo celkový zisk na 877 milionů (v roce 2013 to bylo 777 milionů korun). 

Nepodařilo se prodat nemovitosti

Firmě se loni nepodařilo splnit plán s prodejem nemovitostí, především kvůli stále nepřevedeným nádražím na Správu železniční dopravní cesty.

„Různorodá kvalita portfolia železničních nemovitostí spolu se situací na realitním trhu v krizi, kdy se obtížně prodávají i prémiové nemovitosti, se výrazně projevily i na výsledcích prodeje zbytného nemovitého majetku ČD v roce 2014,“ dodala firma ve své zprávě. Dráhy loni prodaly nemovitosti za 208 milionů korun.