Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Radek Cihla, MAFRA

Dráhy zlevní nevytížené lokálky, chtějí přitáhnout lidi

  • 197
České dráhy zlevní až na polovinu jízdné na desítkách regionálních tratí, kde cestuje nejméně lidí a hrozí jim zánik. Zkušenost z některých úseků drahám ukázala, že zlevnění přináší někdy i vyšší tržby než při plných cenách.

České dráhy až dosud zlevňovaly především tam, kde bojovaly s konkurencí. Od začátku března však poprvé upraví své ceníky směrem dolů i na tratích, kde dosud prakticky cenu nemusely řešit, protože jim ztráty vždy dorovnal kraj.

Kde dráhy zlevňují

Seznam tratí, na kterých se zlevňuje jízdné, si prohlédněte zde.

O dvacet pět až padesát procent zlevní cesty celkem na 44 tratích po celé republice. Jde především o nejméně vytížené regionální trasy, kde není problém narazit na vlak vezoucí jednoho či dva pasažéry. Od zlevnění si České dráhy slibují přilákání nových cestujících.

Slevy se pohybují podle tratí od 25 do 50 procent. Zlevnění už přitom dnes funguje na 18 vybraných úsecích, nově přibude dalších 26 tratí. "Snažíme se tímto způsobem přilákat cestující na nejméně vytížené tratě, abychom zlepšili jejich ekonomiku a pokud možno na nich uchovali provoz," vysvětluje ředitel Odboru regionální dopravy ČD Ivo Toman.

Spor o dotace

Dráhy argumentují tím, že zlevnění někdy dokáže lidi skutečně přilákat. Například mezi Benešovem a Vlašimí po zlevnění celkové tržby stouply o patnáct procent. "Cestující začali více využívat vlak a někteří k nám přešli z autobusů a aut," popisuje ředitelka Odboru produktů a cenotvorby Ester Jánošiová. Dráhy přicházejí se zlevněním ve chvíli, kdy se mimořádně dlouho dohadují s kraji o smlouvách na stávající grafikon, který platí už přes dva měsíce. S výjimkou Jihočeského kraje však dosud žádnou smlouvu nepodepsaly: ve většině případů totiž požadují více peněz za stejný objem ujetých kilometrů než loni.

"Kvůli zvýšení poplatku za dopravní cestu a růstu cen elektřiny dochází k meziročnímu růstu prokazatelné ztráty s citelným dopadem do rozpočtů objednavatelů. Společně tedy hledáme řešení, jak se s touto situací vyrovnat, aniž by došlo ke snižování rozsahu dopravní obslužnosti," uvedl mluvčí drah Radek Joklík.

FAKTA

kraj - počet tratí
Středočeský 13
Ústecký 8
Jihočeský 6
Karlovarský 6
Plzeňský 6
Vysočina 4
Olomoucký 3
Moravskoslezský 2
Pardubický, Jihomor., Zlínský 1
Liberecký, Královéhradecký 0

Pramen: České dráhy

Dráhy čekají, že kvůli úsporám se budou kraje snažit provoz na některých tratích zastavit. "Dříve či později přijde na řadu otázka, zda na takových tratích nemá být doprava zastavena. Pokud však existuje potenciál cestující do vlaků přilákat, je správné to nejdříve prověřit," míní Toman.

Dráhy dosud zlevňovaly zejména na trasách mezi Prahou a velkými moravskými městy. Minulý týden však nečekaně přišly i s nabídkou slev mezi Prahou a severními Čechami.

Podle šéfa Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky může zlevnění skutečně přilákat nové cestující. O tom, zda lidé použijí pro svoji cestu vlak, však podle něj nerozhoduje pouze cena. "Tento krok vítám. Měl by však následovat další, a to odstranění pomalých jízd a lepší zabezpečení železničních přejezdů, které značně prodlužují jízdní doby na těchto tratích," doporučuje Vyka.

Odhaduje, že takový krok může zvýšit počty cestujících až o čtvrtinu. "Největší růstový potenciál mají regionální tratě, neboť se do většiny z nich řadu desetiletí výrazněji neinvestovalo," dodal Vyka. Jako příklad uvádí zkušenost ze Slovenska, kde RegioJet převzal trať z Bratislavy do Komárna. Nasazením nových vlaků, rychlejším a pohodlnějším cestováním počty pasažérů stouply o dvě třetiny.