Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Dráhy jezdí na lokálkách o čtvrtinu levněji. Aby nalákaly cestující

  • 12
České dráhy prodlouží o další rok slevovou akci, která má do vlaků zejména na některých lokálních tratích přilákat více cestujících. Slevy se vztahují na cestující, kteří nemají zákaznické karty.

Vyplývá to z nového vydání přepravního věstníku, který na svých stránkách zveřejnilo Ministerstvo dopravy. Dráhy nabídnou na více než čtyřech desítkách tratí po celé republice slevu 25 procent každému cestujícímu, i když nevlastní například zákaznickou In Kartu. Na jedné trati nabízí i poloviční slevu.

„Cílem této nabídky je především nabídnout vybraným skupinám cestujících akční cenu, která kompenzuje omezenou časovou konkurenceschopnost železniční dopravy na vybrané obvykle lokální lince vůči dopravě silniční,“ řekl mluvčí drah Petr Štáhlavský.

Podle něj může jít například o tratě, kde jízda vlakem trvá déle nebo je nádraží vzdálené od obce. „Na začátku zavedení této nabídky bylo snahou zejména zastavit poklesy v počtech cestujících na některých tratích, stabilizovat je a optimálně obrátit trend ve využití tratí a počty cestujících navýšit,“ dodal Štáhlavský. V případě některých lokálek totiž vlaky vozí velmi málo lidí a místo vlaku by stačil levnější autobus. Takové přesuny ale železniční nadšenci i starostové odmítají.

Sleva přitáhla o pětinu víc lidí

Přehled slev

Akviziční slevy, IN 25/IN 50 na vybraných tratích bez prokazování nároku platné od 1. 1. 2015

Dráhy tvrdí, že zlevnění zabralo a přitáhlo do vlaků více lidí. „Například u trati Benešov u Prahy - Trhový Štěpánov se počet cestujících zvýšil o více než dvacet procent. Právě tato trasa je jedinou, kde dráhy nabízí dokonce padesátiprocentní slevu. „Jsme přesvědčeni, že v těchto konkrétních vybraných případech jsou právě akční ceny významným faktorem pro stabilizaci a růst počtu cestujících i pro stabilizaci a růst tržeb,“ dodal Štáhlavský.

Dráhy na seznamu tratí nechaly i úseky, kde vlaky z různých důvodů už nejezdí. Například mezi Mšenem a Mělníkem je nahradily kvůli špatnému stavu trati autobusy, trať z Lovosic do Teplic zasypal sesuv půdy při povodních v loňském roce. 

Slevy jsou rizikem Českých drah. „Pokud proděláme, kraj to nedoplatí, pokud bychom ale vydělali tolik, že by byl překročen přiměřený zisk 5 %, pak si kraj sníží úhradu tak, aby nebyla tato hodnota překročena. Takže pro objednatele je to výhodné,“ vysvětlil Štáhlavský.