Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Michal Šula, MAFRA

Stát znovu hledá drážního regulátora. Vybraný se nelíbí ČSSD a lidovcům

  • 11
Výběr předsedy nového Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, který má začít fungovat od 1 .dubna, se výrazně zamotává. Ministerstvo dopravy sice poslalo do vlády materiál, v němž navrhuje na post šéfa úřadu – přezdívaného drážní regulátor – Pavla Kodyma, ten se jím ale nestane.

Někdejší šéf Drážního úřadu získal společně s Daliborem Zeleným nejvíc bodů od hodnoticí komise, jeho jmenování se však nelíbí ČSSD a lidovcům. Proto ministerstvo začalo hledat znovu, kdo by pozici mohl zastávat. Nejspíše se tak bude dít zcela bez soutěže.

„Navrhli jsme vládě kandidáta, který uspěl a má potřebné předpoklady. Naši koaliční partneři ho ale zablokovali a chtějí věc řešit politicky. Já jsem stále přesvědčen o tom, že by takovýto úřad měl řídit odborník, a ne politik,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Podle informací MF DNES byla proti hlavně ČSSD. Sociální demokraté nicméně příliš neprosazovali ani druhého kandidáta se stejným počtem bodů z hodnocení, bývalého šéfa Českých drah Dalibora Zeleného, který loni za jejich stranu neúspěšně kandidoval do Senátu.

Přestože nový úřad má začít fungovat už v dubnu, není dosud ani jasné, jaký bude mít rozpočet a kdo v něm bude pracovat. Zřízení úřadu, který má řešit třeba spory o přidělování kapacity na železnici, jako se stalo při nedávném vstupu RegioJetu na trasu Praha–Brno, požaduje Evropská komise.

Ministerstvo proto s hledáním nového muže musí pospíchat. „Ptáme se různých lidí, zda nemají ambici pro tento post, rozhlížíme se po celém resortu. Moc času nemáme,“ říká Ťokův náměstek Milan Feranec.

Kdo je ve hře?

Snaha vyhnout se výběrovému řízení může být ale za hranou. Podle směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru má Česká republika povinnost garantovat, aby byl předseda tohoto úřadu jmenován na základě jasných a transparentních pravidel, jež zajišťují jeho nezávislost na vládě.

„Rovněž musí být zachován transparentní postup jeho výběru na základě zásluh, včetně odbornosti a zkušeností. Nedokážu si tedy představit, že by byly popřeny výsledky předchozího výběrového řízení s poukazem na politické řešení,“ říká Petr Špetlák, advokát ze sdružení advokátů Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář.

Podle informací MF DNES byl mezi svátky například ve hře Roman Štěrba, člen představenstva Českých drah odvolaný v prosinci. Vedení ministerstva přemlouvalo také některé členy vedení Správy železniční dopravní cesty a ministerské úředníky, ale neúspěšně.

Nepůjde totiž o příliš vděčnou funkci. Ať bude rozhodnutí regulátora jakékoliv, sklidí buď kritiku soukromých dopravců, nebo státních Českých drah. Neexistence regulátora hraje do karet především odpůrcům liberalizace české železnice, podle nichž je potřeba soutěžit provoz objednávaných vlakových spojů až poté, co nový úřad vznikne.