Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nástrahy v samoobsluze: dražší zboží ve výši očí a pomalá hudba

  11:21aktualizováno  11:21
Nepoučený zákazník může snadno naletět nástrahám supermarketů. Cenově nejvýhodnější zboží často nepořídíte ve výši svých očí, přesto většina lidí sahá právě tam. Řetězce někdy úmyslně zdržují zákazníka pomalou hudbou a sekci pečiva umísťují takticky až na konec obchodu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Stanislav HonzíkMAFRA

Obchodníci používají mnoho triků, jak prodat své zboží a často využívají poznatků z psychologie. Některé z nich shrnul časopis dTest.

„Dlouhodobé průzkumy chování spotřebitelů ukazují, že nejvíce kupují zboží, které je ve výšce očí. Proto právě tam prodávající umísťují nejdražší výrobky nebo výrobky prodávané s největším ziskem, zatímco v hůře viditelných místech se nacházejí i levnější alternativy,“ uvedl vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Častou praxí také je, že se potraviny denní spotřeby umísťují do nejvzdálenějšího rohu prodejny, aby se k nim zákazník musel prokličkovat uličkami dalšího zboží, které nutně nepotřebuje.

Nákupní chování lze ovlivňovat také pomocí hudby. Její výběr nemusí být náhodný. Průzkumy ukázaly, že pozvolné rytmy svádějí k pomalejší chůzi a rychlejší tempo k ráznějšímu nákupu.

Další triky mohou spočívat v nesprávném informování zákazníka, za to už však hrozí na rozdíl od zmíněných případů postihy. Obchodník například musí předem zákazníka informovat o poplatku za platbu kartou.

Ne zcela výjimečně se podle dTestu také stává, že obchodník naúčtuje zákazníkovi jinou cenu, než je uvedena na regálu se zbožím. Pokud obchodník chybu neuzná, často zákazník odejde s nepořízenou. „Pokud spotřebitel zjistí chybné naúčtování ceny až zpětně, jeho důkazní situace se komplikuje, proto lze doporučit sledovat ceny zboží v okamžiku nákupu nebo těsně po něm,“ uvedl Zelený.

Nejasnosti mají spotřebitelé i v případech, kdy je zadrží pracovník ostrahy a chtějí si prohlédnout obsah jejich tašky. Na to však má právo jen Policie ČR. Prodávající může zadržet spotřebitele do příchodu policistů, pokud má důvodné podezření, že ukradl nějaké zboží. Musí však počítat s tím, že se zákazník následně může domáhat náhrady škody nebo veřejné omluvy.

Autor:
Témata: dTest, Škoda


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.