Dreamliner po testovacím letu úspěšně přistál, zkoušku zkrátil déšt

  • 232
Stroj, který má změnit létání po světě, se po letech zpoždění dočkal velké premiéry. Boeing 787 Dreamliner se vznesl k prvnímu letu z letiště Everett nedaleko amerického Seattlu. Testovací let měl původně trvat čtyři hodiny, kvůli vytrvalému dešti byl ale letoun ve vzduchu o hodinu méně.

Piloti Michael Carriker a Randall Neville odlepili stroj od země krátce po 19:30 SEČ. Testovací let byl naplánován jako čtyřhodinový, zkrátil ho ale déšť. Letoun tak na ranveji přistál po třech hodinách ve vzduchu.Na palubě modrobílého stroje nebyl kromě dvou zkušených pilotů už nikdo.

Startu nového letadla předcházel přelet dvou stíhaček, který měl signalizovat, že je všechno v pořádku.

Už rozjezd na ranveji provázel hlasitý pokřik davu. Ostře sledovanou událost přihlíželi i zvědavci, kteří za "vstupenku" zaplatili 250 dolarů.

Termín, kdy bude Dreamliner létat z Prahy, není jistý. V Česku ho má jako jediná objednaná letecká společnost Travel Service. Podle mluvčí Vlaďky Dufkové smlouva s Boeingem počítá s dodáním v roce 2013. Smlouvu ale obě strany podepsaly ještě v době, kdy neměl mít Dreamliner zpoždění. Už teď má rozjezd výroby skluz téměř dva roky.

Sledujte start Dreamlineru

První let nového Boeingu

"Vzhledem k tomu, že některé aerolinky odstoupily od smluv, bude se zpoždění v dodávce letadla zkracovat. Kolik bude nakonec činit toto zpoždění, to ještě řešíme," uvedla Dufková. Travel Service podle ní zaplatil za stroj, který ještě nevzlétl, zálohu v řádu milionů dolarů.

Dreamliner

Firma má objednanou verzi 787-8 pro 280 lidí. Letadla plánuje nasadit na střední a dlouhé lety. Na středně dlouhých trasách se cestující Dreamlinerem dopraví například na Kanárské ostrovy nebo do Egypta.

Nový Boeing má ušetřit

Travel Service není zdaleka jediný, kdo si letadlo objednal: Boeing už teď má 840 objednávek, některé aerolinky je ale zrušily právě kvůli zpoždění. Aerolinky si od stroje slibují hlavně úspory: Dreamliner je vyrobený hlavně z kompozitních materiálů, takže je lehčí a má nižší spotřebu, díly se nemají ani tolik opotřebovávat. - více o výrobě superletadla čtěte zde

Jiný je i design letadla, například tvar křídel má výrazně snížit spotřebu. Právě díky tomu vkládá Boeing do Dreamlineru takové naděje a považuje ho za stroj budoucnosti. Konkurenční Airbus přišel na trh naopak s velkým dvoupatrovým letadlem A380, pracuje ale i na obdobě Dreamlineru A 350. Jeho vývoj ještě není dokončený.

Infografika - Dreamliner

Vývoj nového Boeingu provází hodně potíží: například problémy s dodavateli nebo špatně navržené části. Minulý týden Boeing dokončil poslední pozemní testy, po dráze jel až rychlostí 240 kilometrů za hodinu.

Aerolinky budou Dreamlinery nasazovat hlavně na dálkové trasy, kde není takový počet cestujících. To je rozdíl oproti airbusu A380: ten míří hlavně na nejfrekventovanější spoje typu Paříž – New York či Londýn – Sydney.