Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stejná krabice, jiná vejce. Polská od českých lidé poznají až ze skořápky

  15:35aktualizováno  15:35
Drůbežáři požadují, aby země původu vajec musela být uvedena na krabicích. V současnosti se spotřebitel původ vajec dozví až ve chvíli, kdy obal otevře a pohlédne na skořápku. To podle českých chovatelů řadu zákazníků mate.

Ilustrační foto | foto: Reuters

Vejce je jednou z nejlépe značených potravin. Z razítka na skořápce lze vyčíst zemi původu, kód chovatele nosnic i to, zda se jedná o bioprodukt nebo třeba vejce z klecového chovu. To však platí jen pro jednotlivá vajíčka, na krabicích informace o zemi původu chybí.

Fotogalerie

To vadí tuzemských drůbežářům, které v posledních letech stále více trápí levná vejce z dovozu. Ti požadují, aby původ vajec zákazníci nalezli i na obalech. „Chceme, aby se původ tiskl i na krabičku,“ prohlásil místopředseda Českomoravské drůbežářské unie Zdeněk Mlázovský.

Podle něj se ne každý zákazník dovnitř krabičky dívá. Česky popsaný obal může navíc vyvolat dojem, že se jedná o tuzemský produkt.

S drůbežáři souhlasí i ministerstvo zemědělství. „Ministerstvo zemědělství má stejný názor jako Agrární komora a drůbežáři, že značení země původu vajec by mělo být uvedeno i na obalu a nikoliv jen na vejci,“ uvedla mluvčí ministerstva Markéta Ježková. Podle ní stanovují podmínky označování vajec evropské předpisy. „Nyní prověřujeme, jakým způsobem by bylo předpisy vhodné změnit a následovat bude apelace na jejich úpravu v EU,“ dodala Ježková.

Tisk na folii je špatně čitelný

Mlázovský zároveň prezentoval několik příkladů krabic zakoupených v českých obchodech. Dvě identické s nápisem Čerstvá vejce společnosti Schubert Partner v jednom případě obsahovala česká, ve druhém polská vejce. Ta byla levnější, oba produkty však byly zakoupeny v jiné prodejně a měly jiné datum spotřeby, cenu tak nelze objektivně srovnávat. Reakci společnosti Schubert Partner redakce zjišťuje.

Výjimka v označování platí v případě kartonových obalů, které jsou zároveň zabaleny do plastové folie. Kupující nemá možnost nahlédnout přímo na skořápku a země původu tak musí být uvedena zvenčí. To však stačí pouze uvést na folii.

Podle Mlázovského je tisk v takovém případě často jen špatně čitelný. „Zákazník pozná českou etiketu, ale už se pořádně nepodívá na folii,“ řekl Mlázovský.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Druhé finálové utkání hokejové extraligy mezi Kometou a Zlínem (18. dubna)...
Podniky diskriminovaly nevidomé i fanoušky Komety, odhalila inspekce

Česká obchodní inspekce zjistila v prvním čtvrtletí pět případů diskriminačního jednání v obchodech a restauracích. Inspektoři za to uložili tři pokuty v...  celý článek

Čokoláda (ilustrační foto)
Už jen čtyři kila na rok. Oblíbenost čokolády v Česku klesá, sladí se méně

Spotřeba čokoládových cukrovinek v Česku klesá, Češi jich snědí v průměru necelé čtyři kilogramy za rok. Lidé se podle odbornice na výživu z iniciativy Vím, co...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Špatně nastavený systém: biomrkve je v Česku málo, hovězího moc

Na ekologické zemědělství v Česku šlo loni přes 30 milionů eur. Ne vše z dotované produkce však končí v obchodech s logem bio. Kvůli chybějícím zpracovatelům...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.