Spojnice mezi bulharským Vidinem a rumunským Calafatem měří celkem 3 598 metru, z toho 1 791 metru se klene přímo nad veletokem. Podle agentury APA tak jde o nejdelší most přes Dunaj vůbec.
V Česku vede Radotínský mostEvropský primát drží s délkou 17,2 kilometru portugalský most Vaska de Gamy a český od září 2010 Radotínský most na pražském okruhu R1 s délkou 2 291 metrů. |
K odpolednímu slavnostnímu otevření mostu byli přizváni všichni bulharští premiéři od roku 1997, rumunský ministerský předseda Victor Ponta i eurokomisař pro regionální politiku Johannes Hahn. Ten dnes most označil za "výrazný symbol evropské spolupráce" a výsledek regionální politiky EU, přispívající k posilování hospodářských vztahů.
První plány na výstavbu mostu pochází už z roku 1909, ale zhatily je obě světové války, války na Balkáně i pád komunismu. Stavební práce tak zahájila až v roce 2007 španělská skupina Fomento de Construcciones y Contratas (FCC).
Jedním z jejich subdodavatelů byla i česká firma Elektroline. Podílela se hlavně na výstavbě elektrického trakčního železničního vedení v celkové délce asi 17 kilometrů, z toho přibližně dva kilometry postavila na mostě samotném.
"Dále jsme dodali osvícení železničních stanic a silničních nadjezdů v bezprostředním okolí trati na bulharské straně ve městě Vidin nebo také napájecí stanice," uvedl pro iDNES.cz Štěpán Kareš z Elektroline.
Náklady na vybudování mostu dosáhly 226 milionů eur (5,8 miliardy korun). Z toho 70 milionů eur pochází z fondu Evropské unie ISPA, stejnou částku poskytla jako půjčku Evropská investiční banka a 60 milionů zaplatila bulharská vláda. Zbytek zaplatily francouzské a německé rozvojové instituce, Bukurešť financovala silniční a železniční infrastrukturu na svém území.
Na vrcholu stavební činnosti na díle pracovala současně tisícovka lidí, většinou ze Španělska, ale také z Portugalska a Česka.
Kvůli mostu už podle APA museli zlevnit místní provozovatelé trajektů, přestože přejezd bude zpoplatněn. Za osobní automobily se bude vybírat mýtné ve výši šest eur (téměř 155 korun), autobusy 25 eur a nákladní automobily 37 eur. Pěší a cyklisté mohou most používat bezplatně.
Dunaj na bulharsko-rumunské hranici překlenul teprve druhý obří most |
Především oblast severozápadního Bulharska, podle EU nejchudší region EU, doufá, že stavba oživí místní ekonomiku.
Bulharsko počítá s tím, že v unijním fiskálním období 2014 až 2020 bude moci použít prostředky z EU k vybudování dálnice do Sofie a dál směrem na Turecko, a umožnit tak dálniční propojení mezi Hamburkem a Istanbulem vedoucí přes Českou republiku. Plánuje rovněž zcela nový železniční koridor ze severu na jih.
První most přes Dunaj mezi Rumunskem a Bulharskem, který spojuje na opačné, východní, části společného úseku Dunaje bulharské město Ruse s rumunským Giurgiu, byl postaven už v roce 1954. Dlouhý je 2 223 metrů. Od 70. let se začalo hovořit o nutnosti výstavby dalšího mostu, jeho realizace ale dlouho narážela na rozdílná stanoviska obou zemí.