Reklamu začínají televizní stanice vysílat od pondělního rána.
"Odkládejte si stranou třeba 500 korun na důchod a stát vám k tomu přidá každý měsíc 750," vyzývá 48letý herec. V půlminutovém klipu natankuje za pět set korun palivo do auta, záhy mu však benzin dojde. Naštěstí však myslel na budoucnost a spořil, a proto k automobilu stojícímu uprostřed pole přispěchá úředník s kanystrem v ruce a nádrž mu doplní.
Televizní reklama je první částí vládní kampaně, která má vyburcovat budoucí penzisty ke spoření v soukromých fondech. Po televizi se kanystry objeví i v tisku, na internetu, případně na billboardech. Zároveň byla spuštěna internetová stránka klidnabudoucnost.cz, kde zájemci najdou informace o druhém pilíři či penzijní kalkulačku.
Vláda na kampaň vyčlenila 20 milionů korun ze státního rozpočtu. Je to důkaz změny strategie, před koncem minulého roku totiž chtěla na propagaci důchodové reformy dát jen dva miliony a počítala spíše s tím, že o vyvolání pozornosti mezi lidmi se postarají penzijní fondy.
Druhý pilíř Čechy nezajímá
Po čtyřech měsících od startu je však zájem o spoření části povinných odvodů do soukromých fondů vlažný, od začátku roku se přihlásilo třicet dva tisíc lidí.
Spočítejte si důchodSpočítejte si, jaký důchod vychází právě vám. S druhým pilířem i bez něj. Kalkulačka na FINmarket.cz |
Lidi nad 35 let mohou do 2. pilíře penzijní reformy vstoupit jen do konce června. "Kampaň startuje tak, aby upozornila právě tyto lidi, aby tuhle možnost zvážili," upozornil mluvčí vlády Jan Hrubeš.
Součástí webu je proto i odpočítávadlo, které pětatřicátníky a starší na vteřiny přesně upozorňuje, kolik času jim ještě zbývá. Kdo se nerozhoupe ke vstupu, ten už si podle nynějšího zákona nikdy nebude moci začít spořit část povinných odvodů na důchod na svůj soukromý účet.
Nezájem lidí o vstup do penzijní reformy politiky a fondy nepříjemně překvapila. Stát proto přemýšlí, že by možnost vstoupit do druhého pilíře pro lidi starší 35 let znovu otevřel, a to patrně příští rok (více čtěte zde).
Spot řeší Rada pro reklamu
Reklama je venku teprve den a vedle přesvědčování lidí o vstupu do 2. pilíře dostala nový úkol - bude muset přesvědčit reklamní odborníky o tom, že je v souladu s etickými pravidly.
Rada pro reklamu totiž obdržela stížnost na to, že informace ve spotu nejsou úplné a mohou cílovou skupinu mást. "Tato stížnost byla podnětem k zahájení procesu, na jehož konci rozhodneme, zda je reklama v souladu s naším Etickým kodexem, nebo není . Doufáme, že výsledek bude vynesen během několika týdnů," řekl iDNES.cz výkonný ředitel Rady pro reklamu (RPR) Ladislav Šťastný.
Rada podle něj už oslovila zadavatele reklamy, aby se ke stížnosti vyjádřil. Až jeho vyjádření přijde, zasedne Arbitrážní komise RPR, která se seznámí se stížností, vyjádřením zadavatele i samotným spotem a následně rozhodne.
Co znamená, když se řekne1. pilíř důchod vyplácený státem, jak ho nyní znají všichni penzisté 2. pilíř nové důchodové spoření, které plánuje vláda
3. pilíř |