iDNES.cz

On-line duel

DUEL: Ptejte se na placený odsun cizinců

Tomáš Haišman

Tomáš Haišman

Marcel Winter

Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti
velikost textu:
vydáno 18.2.2009 11:00
Vláda schválila příspěvky pro cizince, kteří se dobrovolně rozhodnou pro návrat domů. Dostanou letenku a 500 eur. Jen za první den se jich přihlásilo padesát. Je správné platit jim z daní letenky? Nebo by jim stát měl najít jinou práci? Odpovídají Tomáš Haišman z ministerstva vnitra a šéf Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter.
OTÁZKA: pane Winter, jste známý obhájce Vietnamců. Zhruba před rokem jste tvrdil že Vietnamci nebudou prodávat na tržnicích zboží pochybné kvality a padělky. Samozřejmě to není pravda. Plno Vietnamců prodává drogy, obchoduje nelegálně atd. Proč se jich zastáváte? Normální lidé zejména v pohraničí velmi dobře ví, z čeho Vietnamci žijí. Jen Vy ne. glockwien
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: I mezi námi Čechy je spousta darebáků, porušovatelů zákonů a není možné tvrdit, že jste takoví všichni. Proto není možné kvůli porušování zákonů některých Vietnamců paušalizovat a odsuzovat celou 60 tisícovou vietnamskou komunitu, ve které jsou i Vietnamci, kteří u nás žijí i 40 let, jsou mezi nimi doktoři práv, inženýři ekonomie apod. Já jsem vyzval Vietnamce, aby neprodávaly padělky z Číny, ale levné a kvalitní zboží z Vietnamu. Bohužel padělky přejdou i přes kontroly celníků až na tržnice, ale to není moje vina, ale státního dozoru. Do 3 let u nás žádné tržnice nebudou a tak Vaše starosti odpadnou. Mnohé jsou již dnes zrušené, zejména v Západních Čechách. 18.2.2009 11:32
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Před časem jsem veřejně vyzval Vietnamce, aby neprodávali padělky z Č9ny, ale levné a kvalitní výrobky z Vietnamu. Mezi námi Čechy jsou také darebáci a porušovatelé zákonů a nelze z toho obviňovat nás všechny. Nelze paušalizovat, vždy mezi Vietnamci jsou i doktoři práv, inženýři ekonomie apod. a žijící zde i 40 let.
OTÁZKA: Dobrý den, z čeho ministerstvo usuzuje, že vyšší počet nezaměstnaných zvýší kriminalitu? Má to nějaký reálný základ ve statistikách apod.? Díky Karel D.
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Podle mojich informací nemá. V trestné činnosti cizinců u nás jich nejvíce 40% spáchali Slováci, pak 19% Ukrajinci a Vietnamci jsou ve statistice až vzadu s 9%. Vietnamci mají zájem u nás pracovat a jsou velmi pracovití. To se některým našim "nemakačenkům" nelíbí. Jejich pracovitosti využilo například Dánsko nebo USA ku prospěchu svých občanů. Proto jsem navrhl 13.2.2009 naší vládě alternativní řešení cizinců bez práce, zejména Vietnamců. Zatím nemám žádnou odpověď. 18.2.2009 11:33
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Podle mojich informací nemá. nejvíce se na kriminalitě cizinců u nás podílí Slováci - 40%, pak Ukrajinci - 19% a až vzadu jsou Vietnamci s 9%.
OTÁZKA: Souhlasím s podporou, ovšem proč drahou letenku a ne třeba jen cestu vlakem? Proč neodpracují alespoň část nákladů při nějakých veřejně prospěšných pracích před placenou cestou domů z naší kapsy? AAZ
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Pracovitost a zájem o jakoukoliv práci cizinců je lepší využít, než zatratit. Na našich internetových stránkách www.cvs-praha.cz je návrh mého ALTERNATIVNÍHO ŘEŠENÍ CIZINCŮ BEZ PRÁCE, který jsem 13.2.2009 poslal e-mailem vládě, MV, MPO i MZV a MPSV ČR, zatím bez jakékoliv odezvy. Vietnamci nebudou mít velký zájem o 500 EUR a letenku, protože se doma zadlužili 10-13 000 USD ( cca 250-300 000,-Kč ) za úplatek pro vietnamské mafiánské zprostředkovatele, které jim za tuto sumu zajistili vízum a práci u nás. To již 3 roky veřejně kritizuji, ale všechna ministerstva jsou k tomu hluchá. Když jsem se loni v červenci kvůli tomu objednal na MZV ČR, tak mi 21.8.2008 poslali dopis, že s vízy ve VSR je vše v pořádku a že mne nepřijmou. A to tyto nekalé praktiky zveřejnil vietnamský tisk i německé noviny v Sasku ve SRN. 18.2.2009 11:35
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Navrhl jsem 13.2.2009 vládě, MV, MZV, MPO i MPSV ČR alternativní řešení cizinců bez práce, které je zveřejněné na našich internetových stránkách www.cvs-praha.cz, ale dosud bez jakékoliv odpovědi. Vietnamci chtějí u nás pracovat. Pracovitost a zájem o jakoukoliv práci je lepší využít, než zatratit.
OTÁZKA: Jaké jsou podmínky pro získání tohoto příspěvku? Sasa
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Podmínkou je především legální pobyt na území ČR a nemožnost si cestu hradit z vlastních prostředků. Bližší podmínky viz www.mvcr.cz. 18.2.2009 11:36
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Musí zde být legálně.
OTÁZKA: pane Winter, take nerozumim Vasi politice, proc se Vietnamcu zastavate - prodavaji padelky, jsou nepoucitelni, kdyz se jim to hodi, tak neumi cesky a to ani nemluvim o tom, ze se v posledni dobe preorientovali na pestovani marihuany a prodeje dalsich drog. S TIM JSTE SKUTECNE SPOKOJEN? CO VAS K TOMU VEDE? anonym
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: bez komentáře 18.2.2009 11:40
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Předloni a loni bylo odhaleno 63 pěstíren marihuany, které v ČR zafinancovali Vietnamci z Kanady, Anglie a Holandska, nikoliv Vietnamci zde žijící. Vyhlásil jsem loni v červenci spolu se Svazem Vietnamců v ČR a s velvyslanectvím VSR v Praze otevřený boj proti tomu a od té doby byly odhaleno ještě 5 pěstíren. zajímavé je, že k nám z Kanady proudily speciální hnojiva na pěstování konopí a celníci je nezabavili. Mezi více jak 60 tisíci Vietnamci páchá trestnou činnost jen nepatrná část, není proto možné to paušalizovat. My Češi také nejsme všichni serioví vrazi, tuneláři, či drogoví dealeři,že?
OTÁZKA: Cizinci naskonci do letadla, dovezou 500eur domu rodine a za par mesicu se v klidu vrati. To uz bylo k videni jinde v Evrope. Mirek
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Cizinci je před tím než odcestuje pravomocne ukončen jeho pobyt na území. K následnému příchodu do ČR musí znovu požádat o vydání víza, o kterém budou české orgány znovu rozhodovat. 18.2.2009 11:41
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Nevrátí, protože ve Vietnamu by znovu museli dát vietnamským mafiánských zprostředkovatelům úplatek 10-13 000 USD za zajištění práce a víza u nás a na to nemají.
OTÁZKA: Na zálkadě čeho vláda očekává, že tím něco výrazně vyřeší? Německá vláda před časem nabídla Turkům podobnou pomoc při jejich rozhodnutí se vrátit (kupříkladu vrácení celé sumy, dosud zaplacené na důchodové pojištění, a další), ale edezva byla mizivá a statistika nezaměstnanosti se nezměnila. Edvin
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Pobyt cizinců, kteří v ČR pobývají 1 - 2 roky za účelem zaměstnání nebo podnikání, je jiný problém, než který řešila SRN v souvislosti s nabídkou dlouhodobě usedlé části turecké minority se vrátit zpět do Turecka. Náš projekt je zaměřen na lidi, kteří v Čr nemají vybudováno zázemí a kteří svůj pobyt na území chápali jako dočasnou možnost výpomoci sobě a své rodině v zemi původu. 18.2.2009 11:45
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Vláda chybně nezařadila Vietnam do seznamu zemí pro tzv. zelené karty, neboť tím by odpadly úplatky pro vietnamské mafiánské zprostředkovatele za zajištění práce a víza u nás. Vietnamec, který má doma dluh 10-13 000 USD ( 250-300 tisíc Kč) se domů nechce vrátit, protože by nesplatil dluh a banka by mu zabavila domek nebo byt, kterým ručil. Proto jsem navrhl vládě ČR dne 13.2.2009 alternativní řešení cizinců bez práce, které využívá jejich pracovitosti a zájmu o jakoukoliv práci ku prospěchu nás všech.
OTÁZKA: Proč návrat těchto lidí nehradí agentury, které je sem přivezli a vydělaly na nich pěkný balík? ad
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Odpvěď je jednoduchá, při tvorbě legislativní úpravy činnosti agentur v roce 2004 se nepočítalo s tak masovým zneužitím tohoto institutu. Ministr vnitra přislíbil, že do polviny tohoto roku předloží návrh legislativní úpravy, která bude alespoň na příště bránit opakování tohoto jevu. Jen na okraj lze poznamenat, že tak jako náklady na projekt jsou výdajem státního rozpočtu, sankce zaměstnavatelům a zprostředkovatelským agenturám jsou naopak příjmem státního rozpočtu. Vládou schválený materiál, který mj. umožnil realizaci projektu dobrovolných návratů, také uložil odpovědným rezortům (MPSV, MF, MPO) zesílení kontrol a tedy také sankcionování všech zjištěných nedostatků v oblasti zaměstnávání cizinců. 18.2.2009 11:47
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: To jsem také navrhoval, ale neúspěšně. Finančně by se mělo podílet i MZV ČR, které dopustilo, že naše velvyslanectví v Hanoji vydalo od 1.1.2007 celkem 14 094 víz za účelem podnikání v ČR pro Vietnamce, kteří neumí česky, nemají žádnou potřebnou kvalifikaci, ani peníze na podnikání. Mnozí z nich dokonce u nás získali i živnostenské listy!
OTÁZKA: Dobrý den, pane Wintere, proč by cizinci měli vykonávat veřejně prospěšné práce? Na to máme přece " svých" lidí dost, nebo ne? Myslím tím naše nepřispůsobivé. Děkuji za odpověď. Jaromír Pavlík
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: bez komentáře. 18.2.2009 11:51
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Sám vidím již dvacet let silnice bez bílých pruhů, rozbité chodníky, špinavé železniční vagóny, mnoho černých skládek, nezatravněné a nezalesněné plochy po těžbě uhlí, nevyčištěné břehy potoků a řek, zarostlé okolí železničních kolejí i neudržované hřbitovy atd. Dosud se nikomu nepodařilo přimět naše nezaměstnané tyto práce vykonat. Proto vidím šanci,aby tyto práce vykonali Vietnamci, kteří jsou u nás legálně a jsou pracovití i mají zájem o jakoukoliv práci ku prospěchu nás všech, ke zlepšení našeho životního prostředí.
OTÁZKA: Dobry den, me by zajimalo zda-li pak uz nektera z evropskych zemi pristoupila k takovemu kroku, a jake byly vysledky. Pracuji v Irsku, a tady o temze problemu vlada uvazuje, ale zatim je toto reseni ve hvezdach. Jaky ocekavate ohlas na tento problem. Dekuji Pavel MC
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Česká vláda rozhodovala s obvyklou pružností, zatímco jiné o tom jen přemýšlejí. Inspiraci hledalo MV v jiným projektech v minulosti, mj. analyzovalo podobný projekt ve Španělsku, ale vrátilo se i k vlastním zkušenostem s návraty uprchlíků z Bosny a Kosova, které v té době i s odstupem času lze považovat za velmi úspěšné. Doufáme, že nabídka je dostatečně zřetelně formulovaná, aby si každý koho se týká mohl vybrat mezi důstojným návratem a rizikem života na okraji společnosti a případnými důsledky v případě nelegálního pobytu. 18.2.2009 11:54
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Pokud vláda ČR nevyužije a nezrealizuje zároveň i mnou navrhnuté alternativní řešení, vznikne u nás velký problém a ostuda v cel= EU. Na 70 000 cizinců letos bez práce nebudou rozhodně stačit ani ubytovací shromaždiště MV ČR. To budou pak cizinci internováni na stadionech? Věřím, že zodpovědní ministři dostanou rozum a zahájí s námi pracovní dialog ohledně řešení problémů cizinců bez práce u nás. Zatím tak neučinili.
OTÁZKA: Bude zavedeno i to, že každý cizinec který přijede pracovat do ČR, zaplatí 500eur jako rizikový poplatek? Případně jeho pracovní agentura. Děkuji za odpověď. Petr
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Zvažujeme podobné opatření ve vztahu k těm, kdo sem cizince dováží a pro koho z této činnosti plyne zisk. 18.2.2009 11:57
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Loni jsem připravil projekt "Vzájemná pomoc", ve kterém by český zaměstnavatel před příletem Vietnamce získal na svůj kauční účet kauci za 1 vietnamského pracovníka ve výši 1000,-USD. To by byla jistina pro případ, že by nedodržel pracovní podmínky a pokud ano, tak po skončení práce by tato částka sloužila na jeho ubytování do odletu a na letenku zpět do Vietnamu. Žádné ministerstvo o něj neprojevilo zájem.
OTÁZKA: Co si tedy myslíte o placeném odsunu cizinců? Ludvík
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: bez komentáře. 18.2.2009 12:00
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Je vhodný jen pro malou část cizinců, pro Vietnamce ne, protože jsou ze všech cizinců nejvíce doma zadluženi. Proto chtějí u nás zůstat a pracovat. Jsou ochotni dělat jakoukoliv práci a to by měl náš stát využít. jejich pracoviotost je však solí v očích mnohých našich "nemakačenků".
OTÁZKA: Dobry hezky den preji, myslíte, že češi bez práce v USA dostanou letenku a 500$? Přeci dokud jsme mohli, tak jsme dávali (práci, peníze), ted nam to krize nedovoluje, tak proste není práce a nepotrebujeme Vás, tak bezte pryc. Tak to plati vsude, proc my to deláme jinak? Jinak myslím, že ten plán je naprostý nesmysl, protože nabídku vyuziji lide, kterí se mohou vratit a ti zadluzení (a tedy potencialne rizikovejsi) nám tady zustanou, to přeci neresi situaci nebo ano? Pepa
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: viz předchozí odpoveď. 18.2.2009 12:01
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Proto jsem navrhl alternativní řešení cizinců bez práce, které je zveřejněné na www.cvs-praha.cz a poslal je 13.2.2009 vládě, MV, MZV, MPO a MPSV ČR, zatím bez odezvy.
OTÁZKA: Připadá mi rozumný návrh na to, že by cizinci mohli dělat veřejné práce. Zřejmě by moc peněz nechtěli, jen stravu a ubytování. Jen kolem místa, kde bydlím, by bylo potřeba opravit rozbité lavičky, vyčistit posprejované zdi.... Jde to nějak zařídit, aby se o tyto práce postarali cizinci?? Jitka
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Realizace takových opatření, která by umožnila zaměstnání cizinců na veřejné práce, by byla finančně a organizačněvýrazně nákladnější než realizace dobrovolných návratů. 18.2.2009 12:02
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Jde, ale to by můj alternativní návrh museli ministerští úředníci projednat a schválit.
OTÁZKA: Doplnění: neodejdou pouze ti, kteří i tak odejít chtěli? Edvin
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: to si nemyslím. 18.2.2009 12:02
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Myslím si, že ano.
OTÁZKA: Není vám divné ,že jsme jediná země s takovou pomocí?? neměla by to být věc pracovních agentur,které se Vám smějí ?? cohen
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Legislativa upravující činnost agentur práce z roku 2004 nepočítala s tak masivním zneužíváním institutu zprostředkování práce. V této souvislosti ministerstvo vnitra plánuje předložit návrh legislativních změn. 18.2.2009 12:03
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Ano, vinu mají na tom především české personální agentury a také špatná vízová politika ČR.
OTÁZKA: Dobrý den, pane Winter, podle mě by to, co navrhujete měli dělat nezaměstnaní a vězni, obojího máme dost, proč na tyto práce dávat cizince ? Jirka
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: bez komentáře 18.2.2009 12:03
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: A proč to již od roku 1989 nedělají?
OTÁZKA: Myslim, ze by se o ne meli postarat agentury co je sem dovezli, nemyslíte? Jarda
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Já také. 18.2.2009 12:03
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Ano, souhlasím.
OTÁZKA: Souhlasím s dotací a letenkou, ale proč je cizinci dovoleno vrátit se zpět. Nebyla by tam třeba nějaká klauzule, že až za 5 či 10 let. Vždyt krize jen tak neodezní. A cizinec může být v cuku letu zpátky. pepek
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Regulační nástroje v ruce drží české úřady, které budou postupovat tak, aby se podobná situace na trhu práce již neopakovala. 18.2.2009 12:05
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Vietnamec nemůže, protože by musel znovu dát 10-13 000 USD vietnamským mafiánským zprostředkovatelům za zajištění víza a práce u nás a na to nemá.
OTÁZKA: Jak je zajištěno, že letenku a 500 EUR nepoužijí jen na výlet domů, aby se posléze zase vrátili. Jirka
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: viz předchozí odpověď. 18.2.2009 12:05
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: To je věcí MV ČR.
OTÁZKA: Přeji dobrý den, lidé z porcelánek nemají práci na odstupném nedostanou ani korunu, a a stát jim nijak nepomůže. Cizincům zaplatí letenku a 500 Eur na kapesném. Tak jak se koukáte na rasovou diskriminaci ? Jaroslav Růžička
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Občan ČR má na rozdíl od cizinců nárok na zapojení do systému sociální sítě. 18.2.2009 12:07
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Celý problém s prací cizinců u nás měl být předem řešen i s námi zpraxe, ne jen úředníky ministerstev a jejich spřátelenými teoretiky. Proto jsou výsledky jaké jsou. Já nabízím pomoc vládě stále - viz www.cvs-praha.cz.
OTÁZKA: Zdravím. Jak bude zastánce i odpůrce odsunů reagovat na názor, že minimálně potencionální ´nekalé živly´ odbodné nabídky rozhodně nevyužijí a raději budou bojovat na hraně zákona zde, než pracovat doma? flames
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Myslím si , že komentáře ze strany MV, kterých již bylo v tisku dostatek, jasně ukazují, že dobrovolné návraty jsou jen součástí celkového řešení bezpečnostní situace na území ČR v souvislosti s hospodářskou krizí. Kontrolní akce všech k tomu odpovědných orgánů státní správy jsou druhou součástí tohoto řešení. 18.2.2009 12:08
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Ve Vietnamu je měsíční plat kvalifikovaného dělníka 100 USD, středoškoláka 160-200 USD a vysokoškoláka 300 USD. Proto Vietnamci hledají práci v zahraničí. V USA jich žije a pracuje 1 250 000.
OTÁZKA: Proč tohle vše platí nevinný daňový poplatník ? Proč to neplatí agentury, které sem nepotřebné dělníky přivezly ? Eso Rimmer
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: viz předchozí odpovědi. 18.2.2009 12:09
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: To jsem navrhoval, ale bezvýsledně - viz http://www.cvs-praha.cz
OTÁZKA: je mozne, aby sa to v buducnosti aplikovalo na ciganov (resp neprispobovych ludi ako ich volaju media a politic) ? Stat by asi ziskal v dlhodom vyhlade, ak by zapaltil letenku do Indie napr. a 500 EUR, v usporenych miliardach na socialnych davkach. Jan, BA
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Na rasistické otázky neodpovídám. 18.2.2009 12:09

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Nezdá se Vám,že na Vámi navrhované práce máme dost vlasních nezaměstnaných?Neberou cizinci práci například Romům? Karel
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Leitmotivem našeho projektu je sociální smír a bezpečnost. Více není snad potřeba komentovat. 18.2.2009 12:10
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: tak proč to již 20 let není hotové?
OTÁZKA: Dobrý den, ráda bych se zeptala, proč mají tito cizinci dostávat nějaké kapesné? Dobrá, můžeme jim přispět na cestu domů (stálo by za to položit si otázku, zda-li je letecká doprava v tom konkrétním případě nejlevnější), ale z jakého důvodu jim ještě budeme přispívat částkou, kterou si spousta Čechů nevydělá za dva měsíce?! Myslím, že v dnešní dob cizinci nejsou jediní v této zemi, kteří přijdou o práci. Proč podporujeme cizince, z nichž mnozí jsou na našem území minimálně, místo našich zaměstnanců (případně firem, kterým by to mohlo pomoci od náhlého propouštění). Děkuji za odpověď. Martina
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Především je potřeba vyvrátit mediální zkratku, že 500€ je jakýmsi kapesným. JIž několika redaktorů jsem se ptal, mají-li takové kapesné a zárove'n jim řekl, že já takové kapesné nemám a nikdy neměl. V našem pojetí je 500 € motivačním příspěvkem, který vyplácíme těm, kteří se rozhodli ukončit pobyt na území ČR a dobrovolně vycestovat. Příspěvek bude sloužit k zajištění potřeb odjíždějícího cizince po návratu do země původu. 18.2.2009 12:12
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Odesílání cizinců domů s "kapesným 500 EUR" je nutné doplnit o mé alternativní řešení, které ku prospěchu nás všech využije pracovitosti Vietnamců a jejich zájem o jakoukoliv práci, tedy i o práce, které naše nezaměstnaní nechtějí dělat.
OTÁZKA: Dobrý den, jsem pro "odsun" cizinců do jejich domovů, ale proč jim dávat kapesné? Ať si předem letenku odpracují na veřejně prospěšných pracích. Co naši lidé, kteří přišli o práci - skláři, oceláři, atd.... čekají několik měsíců, než dostanou podporu .... Pracovala jsem v Anglii a moc bych se divila, kdybych o práci přišla, že by mi ještě někdo uhradil cestu domů a dal s sebou kapesné! Je mi jich líto, ale měly by se o ně postarat agentury - ať stát dělá něco pro to, aby okamžitě schválil podmínky, za jakých sem agentury cizince vozí a co garantují! Děkuji. oli
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: viz předchozí odpovědi. 18.2.2009 12:13
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: je to vina špatné vízové politiky ČR v uplynulých 4 letech a zejména českých personálních agentur, které se na cizincích "nabalíkovaly" a z mnohých dokonce udělaly novodobé otroky.
OTÁZKA: Co si od dotace 500 euro za letenku slibujete za efekt? Je podle Vás výše investice, kterou stát bude muset udělat, odpovídající tomuto efektu? Woody
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: viz předchozí odpovědi. 18.2.2009 12:14
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Já nic.
OTÁZKA: ..a jaká je kontrola toho, že skutečně odletí ? ..a nešlo by tohle aplikovat i na naše poslance? ..že by mohli odletět za Viktorem Koženým ? Ebo
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: 500€ je vydáváno až po těsně před vstupem do letadla, tedy jen těm, kteří skutečně odlétají. 18.2.2009 12:14
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: To je věcí MV ČR.
OTÁZKA: Vážený pane Wintere, Česko - vietnamská společnost je pouze "s.r.o." - tedy jde o vaši firmu. Proč hovoříte i za další soukromé subjekty podnikající ve Vietnamu, nebo v ČR? Děkuji Jan Vaněk Jan Vanek
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: bez komentáře 18.2.2009 12:17
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Česko-vietnamská splolečnost je dobrovolně sdružení občanů, nikoliv s.r.o. Jste tedy na omylu a lžete. Jsem předseda Česko-vietnamské společnosti a za ni dnes hovořím. Na našich internetových stránkách www.cvs-praha.cz najdete nejen xenofobní výhrůžky co dostávám, ale také informace čím se živím. Mám svoji marketingovou firmu WMC, která již 14 let pomáhá českým výrobcům vstoupit na perspektivní 86 milionový trh a zastoupji tam 25 českých výrobců. Prosím lépe se informujte, než někoho lživě napadnete, díky.
OTÁZKA: Otázka na pana Wintera - proč by podle Vás měli dělat veřejně prospěšné práce cizinci, když o práci přišlo tisíce čechů??! Je podle Vás normální zacházení agentur s cizinci? Otázka na pana Haišmana - Proč mají dostat cizinci 500 euro + letenku do vlasti za dobrovolný odchod? Platit by snad měli agentury, které je sém "přitáhli" z Maďarska, Mongolska, Bulharska!!! Proč mají opět zaplatit jen slušní lidé za to, že vládní organizace nesledovaly tento nekontrolovaný příliv cizinců?! Martin
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: viz předchozí odpovědi. 18.2.2009 12:18
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Protože jsou pracovití a ochotni dělat zde jakoukoliv práci, třeba i tu co jiných Čechům a našim nezaměstnaným zapáchá, kterou naši nezaměstnaní ani naši "nemakačenkovíé" nechtějí dělat. Vietnamci ano.
OTÁZKA: Dobrý den, pane řediteli, děláte toho jistě pro cizince mnoho, nicméně by mne zajímalo, zda za tak vysokou cenu ("odstupného") lze zaručit, že cizinec skutečně odcestuje z ČR a naše peníze nezneužije? Dále se chci zeptat, zda Váš odbor dokáže pochopit cizince, kteří dostanou výpověď z práce, ale přesto stále zůstávají v ČR i přes avizovanou nabídku na dobrovolný odchod? Děkuji. Bárta
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Na první otázku odpovídáme, že systém je nastaven tak, aby cizinec. který obdrží výhody plynoucí z projektu, skutečně odcestoval. Na druhou otázku lze odpovědět dosti jednoznačně, že dobrovolné návraty jsou jen jedním z vládou přijatých opatření. Je otázkou krátkého času, kdy dobrovolné návraty doplní nebo vystřídají důsledné kontroly legality pobytu se všemi následky vyplývajícími z porušování pobytového režimu. 18.2.2009 12:20
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Když má Vietnamec doma dluh 250-300 000,-Kč za získání práce a víza u nás, který má u vietnamskéhomafiánského zprostředkovatele, tak se pochopitelně vrátit nechce, zejména když mu hrozí zrtáta bytu či domku za nesplacený dluh.
OTÁZKA: Jsem toho názoru, že v krizi má stát povinnost zabezpečit nejdříve své občany (potažmo občany EU). To znamená vytvářet pracovní místa právě pro ně, ne pro cizince. Myslím si, že pomoc cizincům při jejich návratu domů je dostatečná a poměrně velkorysá. Proč si pane Wintere myslíte, že dobrovolná repatriace není dobrým řešením? Já ze svých daní s radostí zaplatím letenky a podporu cizincům, protože si myslím, že v krizi by se měl stát postarat především o své občany. Také se bojím nárůstu kriminality nezaměstnaných - zejména ze strany cizinců. Co zde budou dělat bez prostředků? Zůstanou na ulici? Budou žebrat a krást?. Je mi líto lidí, kteří sem přišli za prací a dopadli takto, ale to je holt riziko podnikání. Mohou být rádi, že se o ně stát postará alespoň takto. Kdybych byla v cizině a ztratila práci, první co udělám by bylo, že bych se vydala zpět domů - a kdyby mi na to stát přispěl, budu skákat radostí a ne si stěžovat. Marie Pokorná
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: Děkuji za otázku i ocenění. 18.2.2009 12:23
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Náš stát mnohdy velkoryse zabezpečuje mnoho "nemakačenků" a naše chodníky i silnice jsou rozbité, máme plno černých skládek, špinavé železniční vagóny, nezatravněné plochy po težbě uhlí atd., ale to máme už 20 let. Nikdo to nechce dělat. Pracovití Vietnamci ano. Tak toho využijme ku prospěchu nás všech. Pracovitost a zájem o jakoukoliv práci je lepší využít, ne zatratit.
OTÁZKA: Pane Wintře, dne 7. listopadu 2008 jste na diskusi na idnes.cz prohlásil, že ČR potřebuje kvalifikované řemeslníky, a že na trhu práce jich prý chybí přes 151 tisíc, ale na naší ambasádě v hanoji dávají většinou víza za účelem podnikání, než kvalifikovaným Vietnamcům pracovní víza i když na ně naše továrny netrpělivě čekají. Mohl byste stručně popsat k jakým změnám v této situaci došlo od listopadu 2008 do února 2009? Tonda z Písnice
Tomáš Haišman Tomáš Haišman: bez komentáře. 18.2.2009 12:29
Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter: Došlo pouze k tomu, že se nevydávala žádná víza nad 90 dnů, což není řešení. Naše velvyslanectváí v Hanoji i přes mé veřejné kritiky v našem tisku vydalo od 1.1.2007 celkem 14 094 víz za účelem podnikání v ČR pro Vietnamce, kteří neumí česky, nejsou vyučeni a nemají finance k podnikání a jen 2950 pracovních víz pro kvalifikované Vietnamce. To kritizovaly i vietnamské časopisy a neměcké saské Freie Presse již loni. Nic se od té doby nevyřešilo, což je škoda pro naše podniky, kterým stále chybí některé kvalifikované profese a ve Vietnamu jsou přezkoušení pracovníci připraveni.
zpět na osobnost