iDNES.cz

On-line duel

Duel: Teplárny na křižovatce

Tomáš Drápela

Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela.

Vladimír Vlk

Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk.
velikost textu:
vydáno 14.11.2008 13:00
Teplárny varovaly, že teplo výrazně zdraží, pokud se neprolomí těžební limity u hnědého uhlí. K tomu se ale vláda nemá. Zelení tvrdí, že uhlí lze nahradit třeba biomasou. V on-line duelu na iDNES.cz se střetnou Tomáš Drápela za Teplárenské srdužení a Vladimír Vlk z ministerstva životního prostředí v pátek ve 13:00.
OTÁZKA: V soucasnych cenach pres snizeni DPH u pelet je cena pelet o 100% vyssi nez hnedeho uhli. Jste pripraveni lidem rict, ze zaplati za teplo 2x vice ? Neargumentujte prechodem na zemni plyn, ktery nemuze byt natazen vsude. Mluvim sice o domacnostech, ale myslim si, ze se jich to tyka taky Pisarik
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Souhlasím s Vámi. Biopalivo je pouze určitá alternativa resp. doplněk do palivového mixu. Jehpo množství je limitováno a ceny jsou výrazně vyšší než u uhlí 14.11.2008 13:07
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Ceny pelet jsou podle výrobců v současné době srovnatelné s cenou uhlí.
OTÁZKA: Před několika lety byl problém s nedostatkem biomasy pro několik obecních biokotelen. To už se situace natolik zlepšila, že můžeme pálit biomasu i ve velkých teplárnách? František, Horoměřice
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Do jisté míry ano. Pro velké zdroje jako je např. Plzeň je to ale pouze doplněk palivového mixu 14.11.2008 13:13
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: V současné době je podíl biomasy na celkové výrobě tepla 14 %. Rovněž, kromě spoluspalování, se začíná využívat sláma, např. Teplárna v Třebíči, Kněžice, Žlutice.
OTÁZKA: Zdravím, jak je možné, že nová studie (Pačesovy komise) počítá s rychlejší spotřebou uhlí? Marek
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: To je způsobeno růstem HDP a tudíž i spotřebou energie nejen u nás, ale v celé Evropě. 14.11.2008 13:13
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Určitě máte na mysli oponetní zprávu, kterou vypracovala oponentní rada. Tuto radu si stanovil premiér Topolánek. Zpráva NEK je plně platná a odsouhlasená všemi členy komise.
OTÁZKA: Dobrý den, pánové. Myslíte si, že je svět opravdu takový, jaký je? Pavel Koktavý
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: nez komentáře...nejsem filosof 14.11.2008 13:14
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Svět je realitou dané doby.
OTÁZKA: Mohu si prosím vypočítat na kolik mě vyjde ohřev teplé vody jedné vany respektive jedné koupele v bytovém domě? Když ve vyúčtování máme cenu za 1GJ a měřiče jsou v KW Jestli existuje nějaký vzorec srozumitelný i pro laika.. Prý to přesně vypočítat nelze. Pokud opravdu ne tak proč, když si např. mohu vypočítat na kolik Kč mě vyjde spotřeba elektrické energie při používání počítače. Jestli to není možné kvůli ztrátám „cestou“ tak proč je platí konečný spotřebitel? Toto nutně vede k nezájmu zamezit ztrátám – tj. neplýtvání zdroji. Konečný spotřebitel toho moc neušetří a jak to budete řešit. Děkuji za odpověď. Silvie
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Já se Vás na oplátku zeptám jak máte velkou vanu a jak máte rád teplou vodu? Ale teď vážně. Z mé předchozí otázky vůči Vám opravdu neumím vypočítat co stojí Vaše koupel v bytě. Jisté je, že setřit energii se vyplatí. Dnes je vidět jak se zateplují budovy v celé ČR 14.11.2008 13:17
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Moderní měřiče mají měření jak v KWh, tak i v GJ. Přepočet z MWh na GJ je následující: 1 MWh = 3,6 GJ.
OTÁZKA: Kolikrát víc biomasy musíme spálit, abychom dostali stejně tepla jako z uhlí? Budou na to stačit sklady v teplárnách? Konopásek, Týniště nad Orlicí
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Ta výhřevnost hnědé biomasy v Plzni je v průměru velmi podobná jako výhřevnost uhlí. Nicméně s logistikou dopravy hnědé dřevní štěpky jsou nemalé problémy 14.11.2008 13:21
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Výhřevnost biomasy je srovnatelná s výhřevnosti uhlí. U biomasy záleží na obsahu vody a druhu. U uhlí je průměrná výhřevnost 14,5 až 15 MJ/kg, u dřeva s obsahem vody 15 % 9,5 až 11 MJ/kg, u slámy kolem 18 MJ/kg.
OTÁZKA: Dopravovat biomasu do teplárny přes půl republiky je asi blbost. Je dost biomasy v okolí tepláren? I tak to vlakem, lodí ani koňskými povozy vozit nepůjde. Vám nevadí tisíce přejezdů náklaďáků s biomasou přes města do tepláren? Petr, Hradec Králové
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Z naší pětileté praxe vyplývá, že doprava se vyplácí tak z okruhu cca 70 km od zdroje. Z větších vzdáleností to už nefunguje. A máte pravdu, že vozit biomysu třeba doprostřed Prahy na zdroj je asi nereálné 14.11.2008 13:23
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Biomasa se musí v největší míře využívat ve vhodné lokalitě. Souhlasím s Vámi, že náklady na přepravu biomasu zdraží. Tak je tomu i u uhlí a jiných dopravovaných komodit. Přeprava pelet je srovnatelná s přepravou uhlí.
OTÁZKA: Čím více budou chtít teplárny biomasu, když jí nebude dost, tím bude dražší. Nedopadne to potom jako u domkářů, kteří přešli z drahé elektřiny a plynu zase na uhlí a PET lahve s vyjetým olejem? Novotný, Pardubice
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Biomasa není řešení pro teplárenství. Je to pouze určitý doplněk do palivového mixu. Já osobně doma v rodinném domku bych na biomasu kotel nepředělával 14.11.2008 13:26
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Ceny paliv jsou řízeny poptávkou a nabídkou. Samozřejmně při větší poptávce po biomase a malé nabídky, pak ceny mohou vzrůst. Hlavním cílem MŽP je vytvoření systému v nabídce paliv z biomasy tak, aby nabídka převyšovala poptávku a to je zcela možné rozšířením výroby pelet a biobriket.
OTÁZKA: Dobry den. Tvrdite, ze zasoby uhli nevydrzi tak dlouho, abychom stihli predelat elektrarny na jiny druh paliva. Proc jste tedy nezacali prestavbu planovat jiz pred lety? (Hnedeho uhli preci neni nekonecne mnozstvi!) Driv se to nedalo odhadnout? Proc se snazite situaci resit az v momente, kdy je pozde? Kdo za tuto chybu nese odpovednost? Dekuji za odpoved Jersi
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Souhlasím s tazatelem. Ten problém je známý už minimálně 20 let. Jen se ptáte asi tady špatně.... 14.11.2008 13:31
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Já určitě neplánuji přestavbu elektráren. Ale vážně. Naše energetika je založena na uhelné energetice, která pokrývá současnou výrobu ze 64 %. Zásoby disponibilních zásob je do roku 2040 až 2050 při současné spotřebě. Zároveń se musí uplatňovat úsporná opatření, která budou snižovat spotřebu primárních energetických zdrojů (paliv).
OTÁZKA: Proč MŽP nedělá více pro podporu zemědělské biomasy? Podle zprávy Pačesovy komise má ČR potenciál zemědělské biomasy 200 PJ ročně, tedy čtyřikrát více, než lze získat z uhlí z lomu ČSA, který ohrožuje Horní Jiřetín. Proč místo často nesmyslné a drahé podopory větrníků a solárních panelů neinvestujete více do rozvoje pěstování a produkce energetické biomasy? Vždyť by na ni mohly do 15 let přejít všechny teplárny v republice! David
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Nezlobte se, ale tohle může napsat jen někdo ( amyslím tím zmíněnou komisi), kdo to spočítá pouze na papíře. Myslím si, že pro pěstování biomasy je uděláno dost a někteří zemědělci se tady u nás už do toho pustili. Mějme ale rozum, abysme měli co do pusy, když přestaneme pěstovat obilí 14.11.2008 13:35
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: MŽP společně MZe dělá pro rozvoj biomasy maximum. Bohužel v našem státě doposud chybí systémová koncepce nejen v oblasti biomasy, ale i v realizaci ostatních OZE. V současné době vypracováváme podmínky pro realizace OZE v komunální sféře. Stále chybí součinnost samosprávy.
OTÁZKA: Když se známých na Vysočině zeptám, proč netopí dřevem a pálí ještě pořád uhlí, pokrčí rameny, že dřeva na topení tolik neseženou. Kde ho seženeme pro teplárny? Zelený, Polička
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Tady u nás na plzeňsku je několik firem, které vykupují a zpracovávají dřevní odpad z lesních těžeb. Dřív tento materiál se palil na kraji lesa...dnes se vozí k nám 14.11.2008 13:36
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Biomasa není jenom dřevo. Do tepláren patří převážně zbytková biomasa a cíleně pěstovaná, např. technické konopí a pod.
OTÁZKA: Obecních biokotelen je u nás jen pár desítek, proč nejsou v každé vsi, když je podle vás biomasa tak skvělým, dostupným a levným palivem? Jindřich, Pražmo
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Nejen, že to je ekonomicky zcela nefunkčí ale opravdu není možné v každé obci stavět centrální zdroj 14.11.2008 13:38
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Protože chybí osvěta samosprávy a také nezájem některých starostů. V této oblasti má MŽP ještě hodně práce.
OTÁZKA: Mohu si prosím vypočítat na kolik mě vyjde ohřev teplé vody jedné vany respektive jedné koupele v bytovém domě? Když ve vyúčtování máme cenu za 1GJ a měřiče jsou v KW Jestli existuje nějaký vzorec srozumitelný i pro laika.. Prý to přesně vypočítat nelze. Pokud opravdu ne tak proč, když si např. mohu vypočítat na kolik Kč mě vyjde spotřeba elektrické energie při používání počítače. Jestli to není možné kvůli ztrátám „cestou“ tak proč je platí konečný spotřebitel? Toto nutně vede k nezájmu zamezit ztrátám – tj. neplýtvání zdroji. Konečný spotřebitel toho moc neušetří a jak to budete řešit. Děkuji za odpověď. Silvie
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: bylo odpovězeno 14.11.2008 13:38
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: 1 MWH = 3,6 GJ
OTÁZKA: Pane řediteli, jak chcete zajistit, aby v případě prolomení limitů bude Mostecká uhelná prodávat uhlí právě Vám? Víte přece, že usiluje o stavbu vlastních elektráren. I ČEZ opakovaně deklaroval, že v případě prolomení limitů obnoví o dvě uhelné elektrárny více. Neposloužíte panu Tykačovi jako užitečný idiot, který s vaší pomocí přesvědčí politiky a pak Vám uhlí stejně neprodá? Martin Karlík
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Již jsem na to odpovídal. Ale zkusím to jinak. Souhlasím s tím, že prolomit limity bez jasné regulační strategie státu opravdu nemá cenu 14.11.2008 13:43
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Osobně jsem zastáncem zachování ekologických limitů těžby uhlí. Nejvíce se diskutuje kolem lomu ČSA a to zejména o II. etapu. Pokud by došlo k prolomení, pak za 40 let tento problém se bude opět řešit. O záměru MUS vystavět svoji elektrárnu jsem slyšel. Zatím nebyl předložen záměr projektu a navíc kapacita distribuční sítě elektrické energie je v této oblasti omezena a je v majetku ČEZ.
OTÁZKA: Už dnes několik tepláren využívá k ohřevu vody solární kolektory. Proč pro ně ještě MŽP nepřipravilo podporu, když je to ekologické a například elektřina ze slunce se vykupuje šestkrát dráž než z elektráren? Jindřich Hanuš
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Proboha jenom ne sluneční energii. Myslím, že snad i Ti nejzelenější si po pár letech několika experimentů u nás uvědomili, že je to opravdu cesta do pekel 14.11.2008 13:45
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: MŽP podporuje OZE nejvíce ze všech rezortů. Podporuje samosprávu neziskové organizace apod. Bohužel podnikatelské subjekty by mělo podporovat MPO, to se k této problematice staví rezervovaně.
OTÁZKA: Zelení chtějí uhlí nahradit zemním plynem. Někde jsem četl jsem, že u nás ročně spotřebujeme 9 miliard kubíků zemního plynu. Uhelné teplárny by ho prý spotřebovaly dalších 5 miliard. To pro nás mají Rusové tolik volného plynu a my dokážeme nafouknout plynovody? A nezdevastuje tato úprava stávajících plynovodů tuto zemi více než zbourání jedné vesnice? anonym
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Děkuji za otázku či komentář. Nahradit teplo z uhlí plynem v teplárnách je skutečně utopie a my to jasně našimi výpočty pro potřeby Pačesovy komise deklarovali 14.11.2008 13:49
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: V současné době ČR odebírá 9,5 mld. m3 zemního plynu. Rezervovaná kapacita je kolem 25 mld. kubíků. V současné době přibližně 560 tisíc domácností spaluje uhlí. Naše ministerstvo předpokládá, že kolem 100 tisíc domácností přejde na zemní plyn a zbytek na biomasu, popř. jiné alternativní zdroje. Rovněž podporujeme rozvoj CZT na obecní úrovni.
OTÁZKA: Proč stát dovolí ČEZu pálit uhlí a vyvážet z něho levnou elektřinu, když tepla by z toho uhlí bylo pro našince dvakrát tolik? Pavel Jenčík, Havlíčkův Brod
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Dobrá otázka na nevhodné půdě :-) 14.11.2008 13:51
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Náš stát potřebuje elektřinu a její výroba je převážně v uhelných elektrárnách. K efektivnímu spalování uhlí je využí kombinované výroby elektřiny a tepla. Tento princip je v největší míře uplatňován v teplárenství.
OTÁZKA: Slyšela jsem, že uhlí by prý mělo pro teplárny dojít v roce 2015. Když vidím, jak se dnes dlouho připravují a staví i menší stavby, nebudeme v lednu 2016 mrznout u studených radiátorů a dívat se na rozestavěnou teplárnu? Lucie Onderková - L.Bohdaneč
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: 2016 rozhodně konečná není. To jenom budou ukončeny dlouhodobé smlouvy, ale uhlí bude určitě v té době dost. Na druhou stranu s Vámi souhlasím, že výstavba či rozsáhlá rekonstrukce zdroje je mnohaletá příprava, realizace... 14.11.2008 13:53
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Uhlí je do roku 2040.
OTÁZKA: Dobrý den pane Vlk. Můžete mi prosím říci, který výrobce dodává peletky za cenu uhlí? My za ně platíme skoro stejně jako za plyn. Vaněk Miroslav, Jaroměř
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Souhlasím. Kolegu Vlka mám upřímně rád, ale tyhle nesmysli opravdu nevím kde se vzaly 14.11.2008 13:55
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Např. pan Ing. Černý, který je rozváží po celé republice za cca 2,40 Kč/kg.
OTÁZKA: Dekuji za odpoved na otazku. Pane Vlk, myslite, si ze jste opravdu kompetentni, kdyz neznate ceny pelet ? Ka muzete ric takovou lez, ze cena pelet je stejna jako uhli. To je naprosta demagogie, se pak clovek nedivi, kdyz jsou na ministerstvu takovi lidi, kteri nemaji o realnyc cenach poneit. nemyslite si taky, ze mleko je za 6Kc a rohlik za 50h ? Pisarik
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: děkuji...bez komentáře 14.11.2008 13:59
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Je to Váš názor. Před vstupem na MŽP jsem pracoval v kobnzultační firmě, která se zabývala i biopalivy. Ceny pelet jsou v současné době srovnatelné s cenou uhlí. Pokud je kupujete draze, pak není seriözní obchodník. Bohužel ceny si určují obchodníci, Nejlépe je nakupujte přímo u výrobců.
OTÁZKA: Kolikrát ještě budeme měnit způsob vytápění (nejlépe za státní peníze :-)? Nejprve jsme uhlí nahrazovali el. přímotopy, potom přímotopy zem. plynem nakonec zemní plyn biomasou a kdy si zelení vymyslí další změnu? Černý
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: děkuji...bez komentáře 14.11.2008 14:02
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Tady nejde co si kdo zvolí. Velikou chybu lidé dělají, že před svojim záměrem výměny způsobu vytápění se neporadí s odborníky, tak jak to dělají v zahraničí.
OTÁZKA: Dobrý den pánové, fandím topení z centrálních zdrojů a domnívám se, že sto obyvatel Jiřetína, nemůže vydírat 4 milióny obyvatel této republiky připojených na teplárny. Prosím o Váš názor. Děkuji. Magda Jižní Čechy
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Já chápu, že obyvatele dotčených obcí tato věc jistě trápí....nehroďme tyhle věci ale proti sobě. Myslím, že se již propásl ten správný okamžik diskuse, která měla proběhnout bez emocí před mnoha lety. Nedělal bych proto v této chvíli žádná unáhlená a konečná řešení. Dnes se z toho populární záležitost, na které si kdejaký vlasáč pod vlajkou té či oné organizace děla vlastní politické PR. A věřte, že mu Ti lidé v dotčených obcí jsou zcela ukradení 14.11.2008 14:05
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Nejsem přesvědčený, že obyvvatelé Jiřetína vydírají. Chtějí bydlet ve svých domcích a to jejich právo, které musí být respektováno. Já jsem rovněž přívržencem CZT. V této oblasti se musí hledat nové alternativy, které budou pro odběratele přijatelné
OTÁZKA: prosim, kdo je dodavatel pelet se srovnatelnou cenou jako uhli? potrebujeme rovnomerne dodavky v celkovem mnozstvi 30 tisic tun rocne, cenu za jakou dostavame uhli mu klidne uhradime mesicne predem, dekuji ja
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: děkuji....My tady v Plzni koupíme 600 tis. tun peletek ročně od roku 2010 za cenu hnědého uhlí...platíme předem, proti bankovním garancím :-) 14.11.2008 14:06
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Už jsem odpovídal. Děkuji
OTÁZKA: Neuvažuje MŽP s přehodnocením své dosavadní politiky podpor obnovitelných zdrojů tepla? Jak je vidět tak prakticky většina vyprodukované biomasy (štěpky, peletky) se buď vyveze do zahraničí, nebo se spálí v elektrárnách při pochybném spoluspalování s uhlím, kdy elektrárna vydělává (velmi výrazně) na úspoře emisenek z uhlí. Milan Bechyně
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Prosím odpusťte nám, že vyděláváme peníze na tom, že šetříme uhlí a životní prostředí v Plzni. Nejlepší by bylo, kdybych asi zase všichni prodělávaly 14.11.2008 14:08
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: MŽP provedlo analýzu potenciálu biomasy, kterou konzultuje s MZe. V současné době se biomasa převážně uplatňuje na tuzemském trhu.
OTÁZKA: Můžete, prosím oba (a nejlépe i kolega Písařík) říci, jak to tedy s cenou pelet je? Myslíte, že odborný server pro teplárenství a ... lže? Podle něj je současná cena 1 GJ z hnědého uhlí 253 Kč, zatímco z rostlinné pelety 194 Kč. Viz zde: http://www.tzb-info.cz/t.py?t=16&i=269 Co vy na to? David
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Vstupní cena GJ z hnědého uhlí pro teplárenství je v průměru 35 až 45 Kč. Podle místa resp. vzdálenosti kam se veze. Biomasa se GJ hnědé dřevní hmoty pohybuje od 12é-150 Kč/GJ. Toto je praxe. 14.11.2008 14:10
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Skutečně ceny pelet jsou skutečně srovnatelné s cenou uhlí. TZB info zpracovává průměrné ceny.
OTÁZKA: Stát vlastně může být se zdražováním tepla spokojen. 9% DPH z dnešních 400 korun za GJ z uhlí je 36 korun. Až bude stát teplo 1000 korun za GJ, stát si vybere na DPH 90 korun, projezdí se více nafty, zaplatí se více na platech a tak dále. Kam dnes putují ze státní pokladny všechny daně a poplatky tepláren za znečištění ovzduší, emisní povolenky, ekologické daně a podobně? Doc. Tetřevová, Pardubice
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Teplo za 1000 Kč/GJ je neprodejné a povede ke krachům CZT v ČR. My dělame vše pro to, aby k tomuto vůbec nedošlo a jsem osobně přesvědčen, že ani nedojde. Peníze z ušetřených povolenek zůstavají ve zdrojích. Je to jeden z nástrojů, jak vézt výrobce k ekologickému chování. Ostatní poplatky jak je uvádíte končí ve statním rozpočtu 14.11.2008 14:15
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: To je zjednodušená kalkulace. V oblasti tepla chybí transparentní kalkulace marginální ceny tepla. Např. ekologická daň zdražuje 1 GJ pouze o 11,- až 13,- Kč z uhlí u ZP je navýšení obdobné.
OTÁZKA: Můžeteme mi říci kde chcete vzít biomasu jako náhradní palivo aspoň pro 50% tepláren které dnes spalují uhlí, když je problém biomasu sehnat jako doplňkové palivo. Martim6
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Děkuji za otázku...to opravdu není možné zajistit.... 14.11.2008 14:17
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Veliké teplárny , které jsou odprášené a odsířené budou i nadále vyrábět teplo z uhlí. Přechod na jiný druh paliva se bude hlavně týkat malých a středních zdrojů.
OTÁZKA: V naši obci se plynofikovalo 217 z 266 domů. Současně odebírá vzhledem k ceně plynu pouze 89 odběratelů. Nenadělá se při kopání nových plynovodů více škody z než při zvětšení lomů na uhlí? Děkuji Ing. Pavel Jenčík, Lučice
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: děkuji...bez komentáře 14.11.2008 14:20
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Hodně domácností spalující plyn nemá řádnou ekvitermní regulaci. Kdyby provozovaly svoje zařízení v tomto režimu, pak uspořily kolem 20 % zemního plynu. I toto je cesta k úspornému vytápění.
OTÁZKA: Pan David má zřejmě "vlčí mlhu". Právě jsem se díval na server TZB info, kde jsou peletky nabízeny od různých výrobců v cenách kolem 4000 Kč za tunu při výhřevnosti 18,5 MJ. Hnědé uhlí má podobnou výhřevnost a cenu v TZB info za tunu od 1800 do 2500 Kč. Ještě pořád chce pan Vlk tvrdit, že peletky mají stejnou cenu jako uhlí? Pavel, Pardubice
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: děkuji...bez komentáře 14.11.2008 14:25
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Ony 4 tis. Kč za tunu jsou za dřevěné brikety. Pelety jsou skutečně levnější. Podívejte se na Vámi uvedený server pořádně, pak mi dáte za pravdu.
OTÁZKA: Pánové a zamysleli jste se někdy nad tím, proč uhlí nedovézt? Hanka, Praha
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Zamysleli. Díky za nápad. Zatím podle předběžných propočtů v tomto čase je problém především s dopravou takového množství. Ale za 20-30 let možná nic jiného skutečně nezbyde 14.11.2008 14:26
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Zamyslel a dokonce na Mělníku I se bude zkoušet spalování HU z Německa.
OTÁZKA: Podle jakého klíče vybíráte otázky, na které odpovíte? Mám pocit, že ty nepříjemné prostě ingorujete... :( Toshiro Mifune
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Jsem v této situaci poprvé a odpovídám v rámci možností jak nejrychleji umím a beru otázky pěkně jednu po druhé...věřte mi 14.11.2008 14:27
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Já je vybírám postupně. Jinak to ani nejde.
OTÁZKA: Dobrý den. Pokud vím, tak ceny uhlí přes nové ekologické daně jdou neuvěřitelně nahoru. Ani se nedivím, když se těží uhlí v Polsku a v jiných zemích, kde je kvalita uhlí naprosto varující. Předešlé vlády naprosto zlikvidovaly těžbu velmi kvalitního uhlí v ČR. Zní to krásně nahrazovat fosilní paliva pěstováním biomasy a učit nás žít ekologicky, ale s růstem cen fosilních paliv se logicky vyplatí uměle zdražovat i veškeré alternativní paliva. Na tom je přece založena celá ekonomika. Proto se ptám, zda má smysl dělat to či ono, vždyť to finančně vždy odnese jen ten obyčejný člověk. Jakub Sekera
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Do jisté míry s Vámi i souhlasím. Je-li něčeho na trhu málo a to paltí obecně, zákonitě roste i jeho cena. Energii, ale všichni potřebujeme, jak průmysl tak i obyčejný občan 14.11.2008 14:29
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Už jsem psal, že ekologická daň z uhlí navyšuje 1 GJ o 11,- až 13,- Kč.
OTÁZKA: Kdo bude podnikat v produkci biomasy, zemědělci? Uhlí se dá těžit celoročně až na kalamitní stavy, ale kde bude uložena suchá biomasa, když její spotřeba bude největší v zimě? Tom, Tábor
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Dobrá otázka. Je to ale technický problém a ten se bude dát řešit. Zemědělci také dnes skladují svoje produkty. Obecně ale platí, že biomasa není řešení, ale určitý doplněk palivého mixu v teplárenství 14.11.2008 14:30
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: V produkci biomasy už zemědělci produkují a nestěžují si.
OTÁZKA: Často se mluví o využití zemního plynu jako o nejekologičtějším zdroji. Uvědomuje si pan Vlk a další zelení, že zemní plyn se k nám musí poměrně náročným způsobem dopravit a hlavně zaplatit - není zadarmo a jeho ceny podléhají značným změnám. Proto se každá země a její ekonomika snaží vždy především využít domácí zdroje, které má v dostatečném množství k dispozici. V našem případě je to právě hnědé uhlí, jeho nedotěžení a bláboly o rovnocenné náhradě biomasou jsou z hlediska naší energetické bezpečnosti krajně nezodopovědné. Ví pan Vlk a další zelení, co se i při spalování ekologické biomasy dostává do ovzduší? Bohuslav Švejda
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Děkuji a v podstatě s Vámi souhlasím 14.11.2008 14:35
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Zasoby zemního plynu jsou prognopzovány do na 100 až 150 let. Doprava je plynovodem a LNG námořní přepravou a opět plynovodem. A ceny? Ty se odvíjejí od ceny ropy (zatím), ale předpokládá se, že cena ZP bude ovlivňovat cenu uhlí. Takže jednoduše řečeno . Ceny uhlí budou růst rychleji než ceny zemního plynu a lze předpokládat, že v budoucnu budou ceny paliv kopírovat cenu zemního plynu. Je to jen predikce.
OTÁZKA: Otázka pro pana Drápela: I kdyby byly těžební limity prolomeny, kdo vám zaručí, že uhlí prodají vám, a nevyvezou jej za lepší ceny do zahraničí, nebo nespálí ve vlastní elektrárně ? Dnes soukromému vlastníku nikdo nemůže nařídit, komu bude své zboží prodávat. Petr
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Na základě těžebního zákona patří nerostné bohatství a tím i hně+dé uhlí státu. Samotný akt prolomení limitů tedy nic neřeší a je zapotřebí příjmout k tomuto kroku další souhrn regulačních opatření tak, aby uhlí bylo dodáváno tam, kde je skutečně zapotřebí 14.11.2008 14:35

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Pane Drápelo, opravdu věříte, že lidé chtějí vaše teplo za každou cenu? Tedy i za cenu likvidace dalších obcí v Severních Čechách? Já si tedy Horním Jiřetínem doma topit odmítám. Pokud budou vaši kolegové z Pražské teplárenské podporovat pana Tykače v jeho tažení za prolomení limitů, budu se snažit od CZT odpojit. Nebude zas takový problém obnovit naší starou plynovou blokovou výtopnu a provozovat jí jako družstvo, tj. bez zisku pro váš a vaše kolegy. Dlouhodobě budou náklady stejné či nižší a nebudeme mít špatný pocit, že kvůli nám jinde trpí lidé i krajina. Nebojíte se, že lidí jako já se najde víc? Ondřej Rosenbaum, Praha
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: My se právě snažíme o to, aby ty ceny z CZT byly i do budoucna co možná přijatelné. Nikomu nechceme a ani nemůžeme diktovat čím si energii bude vyrábět a nebo nakupovat. Přejdete-li z CZT na provoz vlastního zdroje, přeji Vám mmnoho úspěchů při vyjednávání o cenách za nákup paliva v budoucích letech 14.11.2008 14:36

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Cena pelet ze zemdělské biomasy je podle expertního servveru TZBINFO již dnes nižší než cena hnědého uhlí (,......) . Přitom je k její produkci používán jen zlomek volných zemědělských a poptávka převyšuje nabídku. Až se do toho zemědělci pustí, cena nutně dál klesne (zvýšení nabídky a vliv learning curves). Proč nás, pane Drápelo, strašíte, že přechod na biomasu teplo 3 x zdraží? Palivo je levnější. To je ak zásadní rozdíl mezi kotlem na biomasu a kotlem na uhlí? A nemůžete je třeba náhodou spalovat společně? David
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: Víte pane Davide, mě vůbec nezajímá co si přečtete o cenách biomasy někde na nějakém serveru. Pokud dokážete zajistit biomasu pro jakýkoliv energetický zdroj za ceny hnědého uhlí, budete do "týdne" jeden z nejúspěšnějších a nejbohatších podnikatelů v Evropě. Přeji Vám mnoho úspěchů. 14.11.2008 14:36
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Už jsem odpověděl.
OTÁZKA: a proc?? jj
Ředitel plzeňských tepláren Tomáš Drápela. Tomáš Drápela: ? nerozumím 14.11.2008 14:41
Ředitel odboru udržitelné energetiky MŽP Vladimír Vlk. Vladimír Vlk: Děkuji všem čtenářům za otázky. Přeji hezký zbytek dne a víkend. Vladimír Vlk
zpět na osobnost