Důležitý je zkušený personál, říká odborník na čistírny

Ne každý oděv lze vyprat doma. Některé věci potřebují speciální údržbu - chemické čištění. Ale jak zvolit? "Pokud bych si já měl vybírat čistírnu, hledal bych takovou, kde mají pracovníci o oděv zájem," říká sekretář Asociace prádelen a čistíren Radek Vašíček. Ne každý oděv lze vyprat doma.

Ne každý oděv lze vyprat doma. Některé věci potřebují speciální údržbu - chemické čištění. Ale jak zvolit? "Pokud bych si já měl vybírat čistírnu, hledal bych takovou, kde mají pracovníci o oděv zájem," říká sekretář Asociace prádelen a čistíren Radek Vašíček.

Máte podrobnější návod, jak takovou správnou čistírnu hledat?

Přesný návod neexistuje. Některé čistírny vypadají opotřebovaně, ale to neznamená, že poskytují špatnou službu. A naopak - moderní provozovny zařízené ve skle a chromu mohou odvádět nekvalitní práci. Velmi totiž záleží na pracovnících čistírny, na jejich ruční práci, na zkušenostech. Zkušený personál se vždycky podívá, zda jsou na oblečení našité symboly údržby, které každý oděv musí mít. Prohlédne výrobek, zaznamená všechny vady a skvrny a také se zeptá, jak vznikly a od čeho jsou. Čistírna by také měla být zavedená. Uvnitř musí být vyvěšeno oprávnění k jejímu provozování, ceník, provozní a reklamační řád. Při vyzvednutí musí být oblečení perfektně vyžehlené.

Jak často by měl člověk dávat oděv do čistírny?

Obecně se doporučuje častější čištění, ale u některých náchylnějších materiálů by neměl být interval mezi jednotlivými čištěními příliš krátký.

A co třeba flaušový kabát?

To je silnější látka, ta může být v čistírně několikrát za sezonu. Ale i u ní dojde k určitému opotřebení. Vždy totiž musíte počítat s tím, že se během čištění s oblečením něco může stát - sníží se pevnost vlákna, vynikne opotřebení a podobně. I přesto je lepší dávat oděv do čistírny častěji než nechat špínu "zažrat". Ta se pak mnohem obtížněji odstraňuje.

Má čistírna nárok požadovat platbu předem?

Na to neexistuje jednoznačná odpověď. Tento systém pochází z dob minulých, kdy se jej podařilo prosadit. Mělo to důvod - žádná čistírna či sběrna nemá skladovací prostory. Jestliže zákazník nezaplatí dopředu, nic ho nenutí si vyzvednout zakázku v řádném termínu.

Dejme tomu, že si zákazník bundu z čistírny vyzvedne opravdu až po dlouhé době.

To bych mu neradil. Nechá-li tam oděv déle než šest měsíců, provozovna jej ze zákona musí vyřadit, dát do sběru či do komise.

Jaká potvrzení by si měl člověk odnést? Stačí paragon?

To záleží na systému, jaký má provozovna zavedený. Vždy by měl ale dostat minimálně daňový doklad s číslem zakázky a vyznačením zaplacené ceny. Všechny závady na oděvu musí být také někde poznamenané, nejlépe na tomto dokladu. Správně by zákazníkovi pokaždé mělo něco v ruce zůstat. Proto ať si raději vždy nechá vystavit potvrzení.