Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dva důvody, proč skončil Martin Roman: Temelín a případ Škoda

  10:14aktualizováno  10:14
Premiéru Petru Nečasovi se ve středu ráno na stole sešly dvě informace, jež ho utvrdily, že generální ředitel ČEZ Martin Roman musí rychle skončit.

Martin Roman | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Premiérův šéfporadce a zároveň předseda dozorčí rady ČEZ Martin Říman to jel ještě dopoledne oznámit ze sídla vlády ve Strakově akademii do centrály energetické firmy v Duhové ulici. V podvečer pak Martin Roman po více než sedmi letech oznámil rezignaci. Ve čtvrtek představenstvo gigantu novým generálním ředitelem zvolilo Daniela Beneše, nynější Romanovu pravou ruku.

A jaké byly ony dvě informace, jež vedly ke konci Martina Romana?

1. důvod: premiér Petr Nečas, velký zastánce atomové energie, mu vyčítal, že váznou přípravy dostavby dalších dvou jaderných reaktorů v Temelíně.

"Etapa Martina Romana byla obdobím dynamických zahraničních ambicí. Já teď ale chci, aby ČEZ byl dlouhodobě aktivní na domácí scéně. Nyní je klíčová dostavba Temelína," řekl včera Petr Nečas.

Zároveň oznámil, že posílí role vládního zmocněnce pro dostavbu Temelína. Premiér také řekl, že chce, aby "agendu jaderné elektrárny měl na starosti jeden člověk a nemusel ji předávat".

Jde o to, že zadávací dokumentace Temelína se bude zájemcům dávat nyní na podzim a Martin Roman měl podle původních plánů skončit až příští rok v únoru.

2. důvod: předseda vlády podle informací z jeho nejbližšího okolí také získal informace, které naznačují nestandardní pozadí některých obchodních operací při privatizaci strojírenského holdingu Škoda, v jehož čele stál do privatizace Martin Roman.

Zjištění MF DNES o Romanovi:

Dokumenty naznačují napojení na Škodu

Na přímou otázku, zda informace týkající se Škody byly jedním z důvodů Romanova konce, včera premiér během návštěvy v Izraeli odpověděl: "Musím s tím počítat, samozřejmě o tom vím. Ale Martin Roman by stejně skončil jako generální ředitel ČEZ příští rok v únoru tak jako tak.“

S novým šéfem elektrárenské společnosti Danielem Benešem měl premiér dlouhé rozhovory a nakonec posvětil jeho povýšení. Přitom jde o bývalého člena ČSSD. "Na stranické příslušnosti nezáleží. Bavili jsme se o energetické koncepci, ocenil jsem jeho manažerské schopnosti a vizi," řekl premiér. Úkolem Beneše bude mimo jiné zlepšit vnímání společnosti na veřejnosti.

Samu firmu teď čekají velké změny, Romanova sedmiletá jízda expanze a nákupů v zahraničí je pryč. Ceny elektřiny klesly a ČEZ teď musí šetřit dokonce i na opravách doma.

Z Romana je díky angažmá v ČEZ skoro miliardář

A co bude s Martinem Romanem? Po sedmi letech je díky platu, ale hlavně díky akciovému programu skoro miliardářem.

GRAFIKA: Lidé kolem Romana

Konec rozlehlé říše

Na akciovém programu Roman vydělal asi 700 milionů korun čistého. A to mu ještě spoustu akcií za desítky milionů drží. Jako předseda dozorčí rady teď bude brát základní odměnu "pouze" 105 tisíc měsíčně. K tomu služební Škodu Superb, životní připojištění či mobilní telefon. Dozorčí rada si rovněž rozděluje celoroční odměny a tantiémy v řádu desítek milionů.

"Po téměř osmi letech nejnáročnější části své kariéry jsem se rozhodl pro změnu. Během těch let se ČEZ stal úspěšnou mezinárodní firmou, přinesl státu na daních a dividendách 237 miliard korun a hodnota státního podílu ve společnosti vzrostla o více než 230 miliard korun," pochválil se včera při loučení Roman.

Přežil pět premiérů

Roman během své více než sedmileté energetické vlády přežil pět premiérů: Špidlu, Grosse, Paroubka (všichni ČSSD), Topolánka (ODS) a Fischera (nestraník). Končí až za Petra Nečase.

Za sedm let si ho nedovolil nikdo zvlášť hlasitě kritizovat. Ani zleva komunisté v čele s Vojtěchem Filipem za prudce rostoucí ceny proudu a tučné zisky. Ani zprava občanští demokraté za netržní monopol.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Příbram - Dlouhá Lhota, domovské letiště Jiřího Pruši shora.
Komu budou patřit malá letiště? Spor o příbramské o tom rozhodne

Nejvyšší správní soud v Brně odložil klíčové rozhodnutí v kauze letiště Příbram, které je precedentem pro desítky dalších letišť v České republice. Budou česká...  celý článek

Tankování (ilustrační foto)
Benzin a nafta mírně zlevnily, natural stojí přes 30 korun ve třech krajích

Ceny pohonných hmot mírně zlevnily. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zlevnil v průměru o haléř na 29,65 koruny za litr a nafta o dva haléře na 28,54 koruny...  celý článek

Uhelná elektrárna Neurath
ANALÝZA: Plyn a zelená energie místo uhlí. Čoudící komíny ale zatím nezmizí

Ještě před deseti lety plánovali evropští energetici výstavbu 65 nových uhelných elektráren. Velká část z nich měla vyrůst v Německu, Velké Británii a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.