Generální ředitel automobilky Mitsubishi Osamu Masuko po skandálu s manipulací...

Generální ředitel automobilky Mitsubishi Osamu Masuko po skandálu s manipulací spotřeby paliva oznámil rezignaci. | foto: Reuters

Podvody se spotřebou vyvolaly v Mitsubishi zemětřesení, šéfové končí

  • 11
Obří skandál s manipulacemi údajů o spotřebě pohonných hmot otřásl pozicemi dvou mužů v nejvyšších patrech automobilky Mitsubishi. Rezignaci oznámili generální ředitel automobilky Osamu Masuko a provozní ředitel podniku Tecuró Aikawa. Automobilka ve středu ohlásila mírný nárůst celoročního provozního zisku.

Předseda správní rady a generální ředitel automobilky Osamu Masuko již podle deníku Jomiuri o svém záměru rezignovat informoval některé obchodní partnery. List Mainiči uvedl, že odstoupit z funkce se rozhodl rovněž prezident a provozní ředitel podniku Tecuró Aikawa.

Podváděli jsme 25 let, přiznalo Mitsubishi

Automobilka minulý týden přiznala, že její zaměstnanci manipulovali u některých modelů s testy spotřeby paliva. V úterý pak oznámila, že metody testování spotřeby odporující japonským předpisům používala již od roku 1991. Dodala, že k vyšetření celé záležitosti se rozhodla vytvořit zvláštní komisi, která by měla během tří měsíců předložit zprávu. Podle médií se očekává, že Masuko a Aikawa rezignují po zveřejnění této zprávy.

O skandál se již minulý týden začaly zajímat úřady ve Spojených státech. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v noci na středu oznámila, že nařídila automobilce Mitsubishi, aby poskytla dodatečné informace o vozech prodávaných v USA a provedla u nich nové testy.

Mitsubishi loni v USA prodalo zhruba 95 tisíc vozů, jeho podíl na tamním trhu tak činil 0,5 procenta, píše agentura Reuters.

Automobilka ve středu oznámila, že její provozní zisk v uplynulém finančním roce stoupl zhruba o dvě procenta na 138 miliard jenů (téměř 30 miliard korun). Zisk tak překonal očekávání analytiků, kteří jej odhadovali na necelých 130 miliard jenů.

Tržby se ve finančním roce končícím 31. března zvýšily o čtyři procenta na 2,27 bilionu jenů. Firma kvůli nejistotě kolem skandálu nezveřejnila výhled pro nový finanční rok, který je obvykle součástí jejích celoročních výsledků.

Aikawa nicméně uvedl, že domácí zakázky automobilky se po odhalení skandálu snížily o polovinu. Firma rovněž upozornila, že by se v případě potřeby mohla obrátit s žádostí o podporu na své finanční partnery, například na ostatní podniky z mateřského koncernu Mitsubishi Group. Dodala ale, že takovýto krok zatím vzhledem k její dobré finanční situaci není nutný.

Rostou obavy, že Mitsubishi bude kvůli skandálu čelit vysokým nákladům na odškodnění a pokuty. Japonský ministr dopravy Keiiči Išii automobilku již minulý týden vyzval, aby zvážila možnost zpětného odkupu problémových vozů. Cena akcií společnosti Mitsubishi se dnes na tokijské burze snížila o další tři procenta. Od vypuknutí skandálu již tržní hodnota automobilky klesla o více než polovinu.

Skandál Mitsubishi přišel v době, kdy je automobilový průmysl pod drobnohledem úřadů kvůli emisní aféře německé automobilky Volkswagen. Ta loni přiznala, že do vozů s naftovými motory instalovala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se tato aféra týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.