Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stavební boom v praxi: dvě třetiny firem marně hledají nové pracovníky

  11:07aktualizováno  11:07
Nářky stavebních firem na nedostatek zakázek jsou definitivně pryč. Stavebnictví teď trápí opačný problém: práce je tolik, že zejména větší firmy těžko shání nové zaměstnance a nepříliš úspěšné jsou i při shánění subdodavatelů.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Vyplývá to z nové kvartální analýzy českého stavebnictví společnosti CEEC Research. Podle ní jsou dnes stavební firmy vytížené na 94 %, dvě třetiny firem hlásí nedostatek zaměstnanců. 

Podle Jiřího Vacky z CEEC Research hlásí velkou vytíženost velké i malé firmy. Stavební výroba v Česku podle posledních čísel Českého statistického úřadu za červen vzrostla téměř o osm procent. „Na stavebním trhu je nyní obecně velká poptávka po kvalifikovaných kapacitách. Naše kapacity jsou v tuto chvíli vytížené,“ řekl Roman Wieczorek, statutární ředitel Skansky. 

Firmy ale čím dál více musí řešit problém s nedostatkem lidí. „Stavebnictví není pro mladou generaci atraktivní a dochází ke stárnutí současných pracovníků,“ říká Antonín Daňa, člen představenstva společnosti Porr. Nedostatek lidí hlásí dvě třetiny firem.

„V českém stavebnictví chybějí technici, strojníci, mostaři, pracovníci kvalifikovaní pro práci na železnici, ale i fasádníci, zedníci, elektrikáři, atd.,“ interpretuje výsledky výzkumu Jiří Vacek. Nedostatek pracovníků potvrdili především ředitelé velkých stavebních společností.

V minulosti zejména velké stavební firmy velkou část zakázek zadávaly menším stavebním společnostem a teď mají problém: menší hráči jsou plně vytížení a tak více než polovina stavebních firem hlásí problém najít subdodavatele.

Důvodem růstu stavební výroby je jak ekonomické oživení, tak dočerpávání evropských dotací. To působí velké potíže především v železničním stavitelství: práce je tolik, že firmy musí zakázky odmítat. 

„Bohužel si uvědomujeme, že po vlně velkého množství železničních staveb přijde opět doba, kdy bude práce v tomto oboru málo a budeme nuceni propouštět,“ říká Ondřej Novák, šéf Strabag Rail. Podle něj to souvisí s nekoncepčností výstavby dopravní infrastruktury, kdy se výrazně liší objemy peněz, které se v jednotlivých letech do železnic a silnic dávají.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitel společnosti Spak Sušice Tomáš Froyda. (16. prosince 2016)
Sušický kečupář Spak nemá dost lidi, některé výrobky škrtne

Zatímco zájem o dresinky klesá, kečupům Spak se daří. Nyní však firma plánuje nabídku zúžit. Důvodem je nedostatek personálu, se kterým se firma potýká.  celý článek

(ilustrační snímek)
Tesco přestane ve Střední Evropě prodávat vejce z klecových chovů

Obchodní řetězec Tesco přestane do roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů v zemích Střední Evropy. V Česku, Slovensku, Maďarsku a Polsku už bude řetězec...  celý článek

Pepa.cz přišel o doménu. Uvnitř firmy vřou mocenské boje, nově slevový portál...
Majitelé válčí o slevový portál. Mluví o vyvádění milionů na bílého koně

Slevový portál Pepa s ročním obratem 300 milionů korun hasí vážné problémy. Kvůli neshodám s jedním z jednatelů přišel o doménu a tím i o značku. Spolumajitel...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.