Od 38. soupravy má bistrovůz změněné uspořádání. Bistro stolky na stání

Od 38. soupravy má bistrovůz změněné uspořádání. Bistro stolky na stání nahradily stoly s místy k sezení. | foto: ÖBB

Čaj v railjetech stojí 82 i 39 korun. Ceny sjednotíme, slibují dráhy

  • 54
Půl roku po ostrém startu jednotek railjet na české železnici se České dráhy a rakouské dráhy ÖBB nedokázaly dohodnout na sjednocení cen občerstvení na českém území. Cestující tak mohou i při využití stejné zpáteční jízdenky zaplatit v jednom spoji za čaj 39, ale také 82 korun. Dráhy tvrdí, že se o sjednocení cen nadále snaží.

Podobné rozdíly jsou i u dalších nápojů či jídel. Při cestě z Prahy do Brna tak cestující za jedno espresso zaplatí v jednotkách railjet provozovaných Českými drahami (ČD) 35 korun, ale na zpáteční jízdě mohou nasednout do rakouského railjetu a zaplatit přesně dvojnásobek. Poznat, v jakých vlacích jsou ceny vyšší, lze podle barvy: červené jednotky patří rakouským drahám (ÖBB), modré jsou ČD.

Rozdílné ceny v jídelních vozech na českém území jsou přitom dlouhodobým nešvarem. V Česku se to týká prakticky už jen maďarských jídelních vozů a právě railjetů. ČD přitom slibovaly, že u railjetů se ceny sjednotí.

Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského už při přípravě provozu railjetů dráhy ÖBB žádaly, aby jejich partner Henry am Zug v poskytování cateringu ve vlacích ÖBB zajistil na našem území určitý rozsah občerstvení s přihlédnutím ke kupní síle v Česku. „Tuto věc považujeme i nadále za důležitou a při hodnocení produktu s ÖBB se k tomuto bodu vracíme,“ řekl Štáhlavský. 

České railjety nabízejí na palubě občerstvení od JLV. Podle jejich ceníku mají různé ceny v Česku a v Rakousku pro všechny cestující. Během jízdy v Česku platí „happy hour“ s levnějšími cenami. Ty lze využít prakticky až do Vídně, plnou „rakouskou“ cenu musí platit cestující při cestách z Vídně do Grazu.

Podle ÖBB ale není jednoduché ceny sjednotit, především kvůli rozdílným nákladům. „Jednáme s oběma společnostmi, které catering poskytují, abychom našli uspokojivé řešení pro naše zákazníky,“ řekla Lisa Dittlbacharová z tiskového oddělení ÖBB.