Pro majitele Škody jistě příjemné počtení, pro management Českých drah zřejmě až tolik ne. Škoda Transportation v loňský krizový rok díky zakázkám od ČD vytvořila rekordní zisky. Marže firmy přitom dosahuje téměř padesáti procent, vysokou ziskovost potvrzují i další ukazatele.
Podle výroční zprávy samotná Škoda Transportation dosáhla při obratu čtyři miliardy korun provozního zisku ve výši 1,5 miliardy korun. Konečný zisk je však ještě vyšší – firma inkasovala více než tři čtvrtě miliardy korun na dividendách od svých dceřiných společností.
Například Pars nova, která pro dráhy přestavuje staré motoráky na modernější soupravy Regionova, vydělala loni 424 milionů korun, šestkrát více než rok předtím. Škoda Vagonka, která dodává drahám hlavně soupravy CityElefant, vydělala 675 milionů korun.
Konečný zisk celé Škody Transportation 2,56 miliardy byl v krizovém roce 2009 takřka dvojnásobný oproti roku 2008. "Slovy Jiřího Paroubka, kdo z vás to má. Ty výsledky jsou až neskutečné, rentabilita se blíží padesáti procentům, což není v oboru rozhodně obvyklé," komentoval výsledky bývalý generální ředitel ČD Emanuel Šíp.
Další dobrý rok přijde, dráhy oznámí výsledky soutěží
Až do letošního roku byla Škoda Transportation a její firmy takřka monopolním dodavatelem drah. Některé zakázky dostala společnost úplně bez soutěže, v jiných byla jediným přihlášeným. Od roku 2007 Škoda Transportation či její firmy získaly u drah či ČD Cargo zakázky za více než 14 miliard korun.
Další "žně" ji čekají na začátku roku, až dráhy vyhlásí výsledky soutěží vyhlášených letos, kde budou Škoda Transportation či její dcery často jedinými uchazeči.
Podle Šípa nabízí výsledky Škody otázku, zda nebude hlavním cílem Českých drah zajišťovat zakázky pro Škodu namísto přepravy cestujících. "Myslím si totiž, že v tom jsou ČD víceméně pasivním činitelem a mohl v tom být v minulosti i nějaký politický nátlak," podotkl Šíp. Firma na dotazy k hospodaření do uzávěrky neodpověděla.
Škoda Transportation letos poprvé odkryla své vlastníky. Jsou jimi Marek Čmejla, Jiří Diviš, Tomáš Krsek a Miroslav Korecký, kteří své podíly údajně koupili od tajemného Appianu, v němž první dva zmínění rovněž figurují. Ve firmě došlo na podzim k výměně vedení, generálním ředitelem se stal Josef Bernard.