Dvouletá záruka platí sice již od ledna minulého roku, ale teprve letos ji zákazníci mohou využívat naplno. Po celý loňský rok se setkávali s dvojí zárukou - šestiměsíční i dvouletou. Obchodníci totiž mohli prodávat zboží vyrobené před 1. lednem 2003 ještě s půlroční garancí, pokud na to zákazníky upozornili. Od včerejška už není datum výroby rozhodující. Na veškeré spotřební zboží se vztahuje dvouletá záruční doba. Nic se však nemění na tom, že se záruka nevztahuje na vady způsobené běžným používáním.
Stejně tak posouzení, zda jde o vadu výrobku, nebo běžné opotřebení, zůstává na prodejci. On tedy rozhodne, zda se vám podpatek u bot po roce ulomil, protože byl od začátku špatně připevněn, nebo kvůli tomu, že jste v botách běhali víc, než jste měli. U bot, stejně jako u každého jiného zboží, lze reklamovat chyby konstrukce, materiálu nebo ušití, ale nikoliv opotřebení. Přesto je dobré vědět, že záruka se vztahuje i na boty zlevněné. A před reklamací je třeba si připomenout pár zásad: I když obchodník reklamaci zamítne, musí o tom sepsat reklamační protokol a poskytnout jej zákazníkovi. Reklamace je bezplatná, záruční oprava také. Rozhodnutí prodejce lze zvrátit jedině u soudu, ale předtím je dobré se obrátit na zkušebnu nebo soudního znalce, kteří odhadnou, jaké má žaloba šance na vítězství.
Co byste měli vědět o reklamaci
* Od 1. ledna 2004 musí být všechno spotřební zboží bez výjimky prodáváno s dvouletou záruční dobou.
* Záruka začíná běžet od okamžiku nákupu, tedy v momentě, kdy převezmete v obchodě zboží.
* Objeví-li se v záruční lhůtě na výrobku vada, máte čtyři možnosti: můžete si zvolit opravu, výměnu, odstoupení od smlouvy nebo slevu z ceny.
Musíte však vědět, zda reklamujete vadu odstranitelnou, nebo neodstranitelnou.
* U odstranitelné vady můžete žádat výměnu nebo opravu výrobku. Výměna není možná pouze tehdy, je-li to neúměrné (například nelze měnit boty kvůli tkaničce).
* Je-li vada neodstranitelná, můžete chtít zboží vyměnit vždy. Pokud by se už nevyrábělo, máte právo buď odstoupit od smlouvy, nebo chtít slevu.
* Nový institut shody zboží s kupní smlouvou vám dává více pravomocí. Produkt musí mít jakost a užitné vlastnosti, které byly sjednány ve smlouvě, které popisuje prodávající či výrobce, které můžete na základě reklamy očekávat nebo jsou pro věc tohoto typu obvyklé. Jinak máte právo od smlouvy odstoupit.