Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bude pršet, zdražíme deštníky. O cenách zboží v e-shopech rozhodují roboti

  4:00
Do Česka míří západní trend automatizace cenotvorby. O zboží v obchodech rozhodují počítače. Výsledná cena může být odvozená nejen od poptávky a konkurence, ale třeba i od počasí nebo denní doby. Zejména e-shopy mohou v praxi měnit ceny mnohem častěji.

Digitální cenovky v obchodě Tchibo na Zličíně. | foto: Tchibo

Automatizace rychle proniká z průmyslu do jiných oblastí ekonomiky. Cenotvorbu v českých e-shopech i kamenných obchodech přebírají od lidí počítačové algoritmy, které se samy učí. Zboží přeceňují podle chování zákazníků i konkurence.

Do extrému dotáhl takzvanou dynamickou cenotvorbu americký Amazon. Může se u něj stát, že opalovací krém nebo boty, které chcete přihodit do košíku, zdraží, než si zalijete kávu. Některé položky přeceňuje i po deseti minutách. Stroje do matematických výpočtů zahrnují i externí vlivy, jako je počasí, čas či geografická poloha zákazníka. Titán digitální éry vám ve stejnou chvíli nabízí například dámské boty značky Toms za výrazně odlišnou cenu, za 45, resp. 75 dolarů. Liší se podle toho, zda nakupujete přes mobil, nebo laptop.

Důležitá je legislativa

„V USA je to trend. Dynamické naceňování nasadily všechny větší e-shopy,“ popsala Veronika Bauer ze společnosti Deloitte, která řešení nabízí v ČR. První prodejci v Česku už automatizovanou cenotvorbu nasadily, byť v mnohem mírnější podobě než v USA. Důvodem je i legislativa. „Ve stejný okamžik nemůžeme zákazníkům účtovat jiné ceny, které se liší třeba podle adresy nebo rozdílných preferencí zákazníků. Americké zákony to umožňují,“ vysvětlila Bauer.

Jedním z prvních, kdo nástroj v tuzemsku zavedl v ostrém provozu, je největší e-shop s potřebami pro kojence Feedo.cz. Počítačové algoritmy rozhodují o cenách 1 300 z dvaceti tisíc položek v jeho nabídce. „Rozhodli jsme se, že ceny budeme měnit jednou týdně, abychom úplně neděsili zákazníky. Jsme v sektoru rychloobrátkového zboží, kde je trh velmi citlivý,“ říká finanční ředitelka Lucie Hofírková.

E-commerce

115 miliard korun dosáhl loni v Česku sektor e-commerce. To představuje meziroční nárůst o 18 procent.

V ČR je 42 tisíc e-shopů.

Feedo mění ceny z neděle na pondělí v týdenním cyklu tak, aby položky zdražovaly nebo zlevňovaly maximálně o dvacet procent. Větší skoky nastanou, pokud se optimalizuje v době, kdy u zboží končí slevová akce. Cena zboží se někdy liší i podle barvy.

Například růžový dudlík MAM pro děti do půl roku stojí 169 korun, ale stejný zelený o dvacet korun méně, protože se hůř prodává.

Deloitte na denní bázi srovnává data o objednávkách, ceníky, pořizovací ceny, kompenzace i skryté bonusy. Vliv má i konkurence. Dokola se hledají takové ceny, které akceptuje zákazník a které zároveň přinesou prodejci co nejvyšší zisk. Podle firmy se to v praxi daří a hrubá marže na optimalizovaných položkách se za půl roku ve zmíněném e-shopu zvýšila o 22 až 97 procentních bodů. 

O nástroj ke zdražení přesto podle Hofírkové nejde. „Náš byznys rychloobrátkového zboží je z velké míry založen na akcích. Zákazník nevnímá, zda ceny stanovuje robot, nebo se mění ručně. Navíc polovina cen v portfoliu jde dolů, polovina nahoru,“ sdělila.

Dynamické ceny testují nebo již spustily i další firmy. Tříměsíční pilot běží u internetového prodejce léků Lékárna.cz a na Slovensku v rámci Mojalékáren.sk. Ceny léků mění každý den u patnácti tisíc, resp. deseti tisíc položek.

Vliv má konkurence i sezona

„Je velmi těžké optimálně nastavovat všechny prodejní ceny, proto zkoušíme různé přístupy, které na jedné straně uspoří náklady na obsluhu cenotvorby a na druhé straně budou směřovat k optimální marži,“ zdůvodnil Vladimír Finsterle z mateřské společnosti Pears Health Cyber. První čísla ukazují nárůst marže o jednotky procent.

Po řešení pokukují i kamenné obchody, v praxi již běží v tuzemském Makru. U tradičních obchodů nicméně situaci dost usnadní nástup digitálních regálových cenovek. Ty jsou v ČR zatím v plenkách, začaly je zavádět například hypermarkety Kaufland nebo síť prodejen značky Tchibo. V kamenných obchodech se prý digitální cenovky osvědčily. „Vypadají hezky a jsou pro zákazníky dobře čitelné,“ sdělila mluvčí Tchibo Eva Kotýnková s tím, že šetří čas personálu při obměně kolekcí a přestavování obchodů každý týden a je možné ihned nasadit akce typu „happy hour“. Rizikem podle ní nejsou ani rozdíly v cenách na kase a v regálu, když zákazník nakupuje v době přeceňování. „To se může stát i v případě papírových cenovek. V takovém případě uplatňujeme přístup ‚lepší ceny‘ pro zákazníka,“ dodala. 

Řešení v Makru, ale i u dalších klientů zajišťuje tuzemský startup Yeldigo, který má ambice stát se globálním hráčem na poli dynamické cenotvorby. Podle obchodního ředitele Milana Havlíčka efektivní nastavení cen do značné míry není o cenách konkurence, ale spíš o tom, jak budou položky v jednom obchodě mezi sebou provázané. „Nedíváme se na ceny izolovaně. Když zlevníte jeden artikl, pravděpodobně se stane, že zlevnění tohoto zboží ublíží jinému zboží. My sledujeme celou kategorii a umíme to dekódovat. Třeba cena u tuňáků ovlivní prodeje i u jiných rybích konzerv,“ vysvětlil.

Potvrzují to zkušenosti Deloitte. „Klíčové faktory jsou interní, souvisí s poptávkou a cenami příbuzných položek v e-shopu. Velmi nás překvapilo, že cena u konkurence není nejdůležitějším faktorem, který rozhoduje o tom, jak se produkt prodává,“ uvedla Veronika Bauer.

V Makru, ale i ve slovenském Metru společnost Yeldigo přeceňuje velkou část zboží každé dva týdny a některé položky častěji. Příliš častá změna cen může podle Havlíčka škodit.

Dynamická cenotvorba pronikla i do nabídky ojetin v autobazarech. Autocenter AAA Auto používá ke stanovování cen dvojici aplikací inovační laboratoře AuresLab. Zákazníky chrání před špatným odhadem hodnoty vozů při výkupu a stanovují ceny podle mnoha kritérií: například dle regionů, poptávky, barvy a specifikací vozu, které dávají do souvislosti se zvyky Čechů.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...