(ilustrační snímek) | foto: Scott Adams, Profimedia.cz

Češi loni v e-shopech rekordně utráceli, na odvoz zboží chybí řidiči

  • 18
Češi loni utratili v českých internetových obchodech 98 miliard korun, meziročně o 21 procent víc. Obrat trhu vzrostl i díky úspěšnému předvánočnímu období. Podíl e-commerce na celkových maloobchodních tržbách stoupl na 9,5 procenta. Na rychlý růst on-line trhu ale nestíhají reagovat dopravci, kterým schází řidiči.

O loňských tržbách v úterý informovala Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která letos čeká prolomení hranice 100 miliard korun.

Předvánoční období bylo loni mimořádně silné. „Opravdu hodně úspěšný byl týden slev v období Black Friday. Během něj dosáhly celkové obraty téměř hodnot nejexponovanějšího předvánočního týdne,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška (více o průběhu Černého pátku čtěte zde).

Ježíšek z dodávky. Vyzkoušeli jsme, jak vozí kurýři dárky po Praze

O Vánocích se dařilo především prodejům hraček, sportovního vybavení či oblečení. Stále nejsilnějším prodejním segmentem on-line je podle portálu Heureka.cz elektronika. Meziročně však zájem o tuto kategorii vzrostl jen mírně.

„Rok 2016 se nesl v duchu rostoucího zájmu o on-line nakupování potravin a oblečení. Oba segmenty vzrostly meziročně o více než třetinu. Růst vidíme také v kategoriích kosmetika a zdraví, dům a zahrada nebo sportovní vybavení,“ dodal ředitel Heureky Tomáš Braverman.

Počet kamenných výdejen e-shopů stoupl na 9 tisíc

Loni pokračovalo prolínání internetového a kamenného prodeje. E-shopy otevíraly další výdejny či prodejny v souladu s tím, jak zákazníci preferují osobní odběr. Internetové obchody rovněž navyšují skladové kapacity a vylepšují technické zázemí. „Podle našich údajů se počet kamenných výdejen e-shopů zvýšil vloni na 9 000, což je o tisícovku více než za rok předcházející,“ řekl Braverman.

Podle asociace se s růstem e-commerce hůře vyrovnávají dopravci, kterým se v období Vánoc často nedařilo plnit avizované termíny.

„Společnosti doručující balíky narazily na nedostatek řidičů a musely řešit velké problémy při dodání objednaného zboží. Věříme, že je to pro ně výzva pro rok 2017 a že letošní Vánoce dopadnou o dost lépe. Během Vánoc 2016, bohužel, panovala se službami některých dopravců nespokojenost jak mezi obchodníky, tak i zákazníky,“ uvedl Vetyška.

Mall.cz zkusil loni v listopadu doručit zboží pomocí dronu:

22. listopadu 2016

,