O loňských tržbách v úterý informovala Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která letos čeká prolomení hranice 100 miliard korun.
Předvánoční období bylo loni mimořádně silné. „Opravdu hodně úspěšný byl týden slev v období Black Friday. Během něj dosáhly celkové obraty téměř hodnot nejexponovanějšího předvánočního týdne,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška (více o průběhu Černého pátku čtěte zde).
Ježíšek z dodávky. Vyzkoušeli jsme, jak vozí kurýři dárky po Praze |
O Vánocích se dařilo především prodejům hraček, sportovního vybavení či oblečení. Stále nejsilnějším prodejním segmentem on-line je podle portálu Heureka.cz elektronika. Meziročně však zájem o tuto kategorii vzrostl jen mírně.
„Rok 2016 se nesl v duchu rostoucího zájmu o on-line nakupování potravin a oblečení. Oba segmenty vzrostly meziročně o více než třetinu. Růst vidíme také v kategoriích kosmetika a zdraví, dům a zahrada nebo sportovní vybavení,“ dodal ředitel Heureky Tomáš Braverman.
Počet kamenných výdejen e-shopů stoupl na 9 tisíc
Loni pokračovalo prolínání internetového a kamenného prodeje. E-shopy otevíraly další výdejny či prodejny v souladu s tím, jak zákazníci preferují osobní odběr. Internetové obchody rovněž navyšují skladové kapacity a vylepšují technické zázemí. „Podle našich údajů se počet kamenných výdejen e-shopů zvýšil vloni na 9 000, což je o tisícovku více než za rok předcházející,“ řekl Braverman.
Podle asociace se s růstem e-commerce hůře vyrovnávají dopravci, kterým se v období Vánoc často nedařilo plnit avizované termíny.
„Společnosti doručující balíky narazily na nedostatek řidičů a musely řešit velké problémy při dodání objednaného zboží. Věříme, že je to pro ně výzva pro rok 2017 a že letošní Vánoce dopadnou o dost lépe. Během Vánoc 2016, bohužel, panovala se službami některých dopravců nespokojenost jak mezi obchodníky, tak i zákazníky,“ uvedl Vetyška.
Mall.cz zkusil loni v listopadu doručit zboží pomocí dronu:
22. listopadu 2016 |