Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Karel Pešek, MAFRA

E-shopy po Vánocích lákaly na slevy z přifouknutých cen

  • 79
Ve skutečných povánočních slevách končí jen tři procenta zboží nabízeného v e-shopech. Téměř dvojnásobek akcí navíc prodejci tvoří z přifouknutých cen. Vyplývá to z analýzy společnosti Karsa Technologies.

Často dochází i k tomu, že ceny zboží jsou před Vánoci uměle navýšeny a v rámci slev pak sníženy na původní cenu. Děje se tak až v 5,6 procentech případů. Vyplývá to z analýzy společnosti Karsa Technologies, která v období posledních čtyř měsíců monitorovala vývoj cen elektrospotřebičů a mobilních přístrojů prodávaných v osmi předních internetových obchodech v ČR.

Z dat vyplynulo, že e-shopy po Vánocích uplatnily skutečnou slevu v průměru 

Nevhodný dárek?

V lednu najdete zlevněné zboží nejen v obchodech, ale i online bazarech. Nové zboží se slevou hledejte pod označením „prodám nevhodný dárek“ třeba na Jarmark.iDNES.cz

u tří procent nabízených produktů. Jako skutečná sleva je v analýze považována hodnota, která byla v lednu o více než pět procent nižší než všechny ceny ve sledovaném období.

Dobrou zprávou podle studie nicméně je, že ze všech kategorií produktů, které aplikace analyzovala, nedošlo ani u jedné ke zdražení. V lednu si tak prý zákazníci mohou být jistí, že elektroniku nekoupí za vyšší ceny než před Vánocemi.

Falešné slevy u mobilů

Lednové slevy se nejvýrazněji projevily u mobilních telefonů, kdy bylo skutečně zlevněno 12 procent produktů v této kategorii. „Ruku v ruce s tím však jde také takzvané opakované zlevnění, kdy prodejce před Vánoci uměle zvýší cenu nabízeného artiklu a po Vánocích prezentuje propad na původní cenovou hladinu jako slevu,“ uvedl ředitel Karsa Technologies Michal Ježek.

V případě mobilů byly podle něj takové praktiky zaznamenány dokonce častěji než skutečná sleva až u 13 procent zboží. Stejná taktika byla pak ve zvýšené míře patrná i u digitálních kamer a praček. Analýza upozorňuje, že internetovým obchodům by v případě podobných praktik mohl hrozit i postih ze strany České obchodní inspekce.

Kromě mobilních telefonů k výraznějšímu opravdovému zlevnění, tedy k povánočním slevám vyšším než pět procent, došlo ještě u hudebních přehrávačů. Podle analýzy se ale mnoha kategoriím skutečného zlevnění zcela vyhnulo. Dlouhodobě internetové obchody prý nemění ceny zvláště u satelitní techniky.