Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

E-shopy před Vánoci praskají ve švech. Novým fenoménem je nákup potravin

  0:59aktualizováno  0:59
Nakupování v internetových obchodech se v Česku rozjelo jako nikdy předtím. Letošní Vánoce jasně ukazují, že způsob, jakým Češi nakupují, se výrazně a rychle mění. Na prahu největšího boomu teď stojí nakupování potravin přes internet.

Nákup potravin on-line je rozšířený hlavně v Praze a Středních Čechách. | foto: Profimedia

„Většinu vánočních dárků máme letos z e-shopu. Znám řadu rodin, které už dlouho v kamenném obchodě nebyly,“ říká třicátník Jan S. ze severních Čech.
Češi se naučili přes internet nakupovat zboží, poukázky na služby či zájezdy, více důvěřují on-line placení a i způsobu dopravy.

„Tržby internetových obchodů by mohly být dokonce o více než 10 procent vyšší ve srovnání s loňskem,“ domnívá se David Marek, hlavní ekonom poradenské firmy Deloitte. Je to střízlivý odhad, lidé z­branže vidí čísla meziročně i ke třiceti procentům.

Faktem je, že běžné nakupování se přesouvá na internet. „Je možné, že do dvou tří let bude poměr nákupů elektroniky v e-shopu a kamenných prodejnách 1:1,“ myslí si Jan Penkala, šéf konzultační společnosti Acomware.
Češi jako internetoví zákazníci mají několik zvláštností. Velká skupina platí na dobírku. Dále zboží rádi vyzvedávají osobně. A mají ve zvyku si nejprve zboží osahat v obchodě a pak objednat přes internet – zejména pokud je rozdíl ceny velký.

Jídlo bez vystávaní ve frontách

Letošní Vánoce Češi objevují nový segment – přes internet začínají víc nakupovat potraviny. Nemusí trávit čas v tlačenicích v obchodech. Navíc, kdo to jednou zkusil, obvykle se vrací, tvrdí on-line prodejci.

Chcete potraviny vždy nakupovat levněji?

Na portálu AkčníCeny.cz pro vás každý den vybíráme ty nejlepší nabídky zboží a nejvýhodnější akční letáky. Inspirujte se, naplánujte, kde nakoupíte a ušetřete na každém nákupu.

„Běžných e-shopů je nyní na trhu přes 37 tisíc a ty se dělí o osmdesátimiliardový trh. Prodejců on-line potravin je pár, ale ti mají potenciál se dělit o několikanásobně větší trh,“ říká Michal Šmída, šéf firmy Twisto Payments, která nabízí odložené platby v e-shopech.

Zatím je to obvyklé hlavně v Praze a středních Čechách. „Jen letos podle odhadů vyzkoušelo nákup potravin on-line padesát procent Pražanů a Středočechů, trh on-line potravin roste o desítku procent meziměsíčně,“ říká Petr Vyhnálek, ředitel Kolonial.cz a bývalý dlouholetý šéf řetězce Globus.

Naproti tomu obrat v kamenných obchodech s potravinami podle něj roste nanejvýš o dvě procenta ročně. Potenciál je tedy obrovský.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.