EasyJet otestuje první hybridní letadlo na světě, chce uspořit na palivu

  • 85
Pasažéři společnosti easyJet můžou v budoucnu dostávat k pití vodu, kterou vyrobí ekologický palivový systém letounu. Letecká firma totiž jako první aerolinka na světě otestuje takzvané hybridní letadlo. Od zkušební technologie s nulovými emisemi si slibuje miliardové úspory na palivu.

EasyJet chce nový pohon, který zatím není dostatečně silný na to, aby letoun udržel ve vzduchu, otestovat letos. Jediným odpadním produktem vodíkového systému bude voda. „Je to ta nejčerstvější a nejčistší voda,“ uvedl v úterní tiskové zprávě technický ředitel dopravce Ian Davies.

Pokud by se hybridní letoun stal součástí letového parku, společnost by ušetřila ročně 50 tisíc tun klasického paliva. Když by na ekologickou technologii přešly všechny stroje easyJet, firma by za palivo ročně uspořila 25 až 35 milionů dolarů (v přepočtu přibližně 620 až 868 milionů korun) v závislosti na aktuální ceně pohonných hmot.

Koncept hybridního letadla využívá vodíkových palivových článků uskladněných v nákladovém prostoru. Bezemisní systém umožňuje zachytit energii při přistání a použije ji k dobíjení lehkých baterií systému, když je letadlo na zemi.

Energie se následně může využít například při popojíždění na ranveji bez nutnosti použití motorů. Kvůli počtu spojů a letům na kratší vzdálenosti spotřebuje aerolinka při přesunech na letištích přibližně čtyři procenta paliva. Průměrná doba popojíždění letadla easyJet je dvacet minut na jeden let.

EasyJet provozuje flotilu o více než 240 letadlech Airbus A319 a A320. Jejich průměrné stáří je šest let. Aerolinka od příštího roku bude mít i nové stroje A320neo, které mají o 13 až 15 procent nižší spotřebu než starší letouny.