Pokud se rozhodnete zarezervovat si letenku telefonicky, dovoláte se právě sem, na letiště Luton na severozápadě Londýna, kde má společnost easyJet svou základnu.
"Směřují sem veškeré hovory, tedy i hovory z Česka. EasyJet létá do 21 zemí. To napovídá, kolik tu pracuje národností. Zaměstnáváme i Čechy" vysvětluje mluvčí společnosti Samantha Day.
Přestože hluk a „cvrkot“, který tu panuje, připomíná rychlou až chaotickou atmosférou spíš burzu, vyřizuje se tímto způsobem jen absolutní minimum veškerých rezervací.
"Jsme nízkonákladová společnost. Přes telefon se vyřizují jen asi dvě procenta všech rezervací. Všechno ostatní jde přes internet," dodává Samantha Day.
Bez kávy a bez papírů
EasyJet je jeden z řady low-cost dopravců, který nabízí levné letenky i z pražské Ruzyně. Kromě těch, které sem stejně jako easyJet létají ze svých základen v jiných zemích, si tu dvě společnosti tu zřídily i své centrum, což značně rozšířilo nabídku destinací, kam je možné z Ruzyně levně odletět.
Zhruba dva roky odtud startují Smartwings české firmy Travel Service a od dubna letošního roku se k nim přidal i slovenský SkyEurope. Ty odstartovaly cenovou válku, která srazila jejich ceny až ke dvěma stovkám bez poplatků. - více zde
Firmy proto šetří kde se dá. Jako první odbouraly občerstvení či vystavování elektornickcýh letenek. Zkracují také na minimum dobu pobytu na letišti. Náklady se snižují i v samotných kancelářích. Například zaměstnanci easyJetu nevědí, co to je mít na stole hromady "lejster". Vše se vyřizuje elektronicky. Firmy mají přesně vypočítáno, kam se jim ještě vyplatí létat. Především kvůli drahé ropě platí, že horním limitem je doba letu kolem čtyř hodin.
Na druhou stranu se cestující musí připravit na to, že jakmile jednou letenku koupí, není ji možné měnit jako u klasických dopravců. Storno zpravidla stojí jako nová letenka. V některých případech je možné změnit jména cestujících, někdy ani to ne.
Pro tyto firmy je totiž maximálně důležitá co největší vytíženost spojů. U easyJetu se pohybuje kolem osmdesáti procent, slovenský SkyEurope ji za fiskální pololetí mírně zvedl na 68,4 procenta. - více zde
Šéf irského Ryanairu Michael O´Leary vidí další přiležitost, jak získat peníze, v provizích od hotelů, půjčoven automobilů či letištních obchodů, kterým dopravci vozí zákazníky. Příjmy od těchto subjeků budou brzy takové, že dopravci budou moci do deseti let nabízet letenky zcela zdarma, prohlásil před časem. - více zde
Piloti i z armády
"Snažíme se hlavně o to, aby lidi si lidi uvědomili, že nízkonákladová společnost, se sice zbavuje zbytečných ozdůbek, ale výcvik pilotů a bezpečnost je naší absolutní prioritou," říká mluvčí.
EasyJet má pro svojí posádku na své základně na letišti v Lutonu vlastní výcvikové centrum. Výcvik pilotů trvá dlouhé měsíce, palubnímu personálu stačí čtyři týdny.
"U pilotů nikdy nejde o úplné začátečníky. Chceme, aby měli nalétáno aspoň pět set hodin. Zpravidla se k nám hlásí lidé, kteří mají buďto soukromou licenci nebo létali pro armádu. Jejich výcvik je pochopitelně mnohem náročnější a trvá měsíce," říká Samantha Day.
V dnešních strojích už je většina práce řízena počítačem. "Naši piloti manuálně vzlétají a přistávají, ostatní část letu je zpravidla na autopilotovi, i když to tak není vždy," vysvětluje instruktor Nick.
Za posledních dvanáct měsíců společnost celkově přepravila na 30 milionů lidí, za letošní květen jich bylo téměř tři miliony. Z pražské Ruzyně easyJet létá do Londýna, Newcastlu, Nottingamu a Bristolu ve Velké Británii. Zajišťuje i lety do švýcarské Basileje a německého Dortmundu.