Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na dálniční mýto jen pro cizince zapomeňte, vzkázal Brusel do Německa

  14:32aktualizováno  18:38
Komisař Evropské unie pro dopravu Siim Kallas odmítl plány německého ministra dopravy Alexandera Dobrindta na úlevy německým motoristům při chystaném zpoplatnění dálnic pro osobní auta. Deníku Bild eurokomisař řekl, že je nepřípustné, aby nárok na dálniční známky zdarma nebo slevy pro majitele ekologických vozů měli jen Němci.

Zasněžená dálnice na severu Německa (20. ledna 2013) | foto: Reuters

Pokud Berlín úlevy z dálničního mýta zavede, musí podle Bruselu platit pro všechny bez ohledu na státní příslušnost.

Kallas v listu Dobrindta vyzval, aby dodržoval základní principy unijního práva. U dálničního mýta podle komisaře musí platit stejná pravidla pro německé i zahraniční řidiče. "Nesmí být žádné viněty zdarma nebo slevy jen pro auta registrovaná v Německu," prohlásil Kallas.

To, aby majitelé vozidel méně zatěžujících životní prostředí nemuseli hradit plnou výši mýtného, je podle něj možné. "Musí to ale platit pro všechna auta bez ohledu na to, ve kterém státě jsou přihlášena," zdůraznil eurokomisař.

Zmatený eurokomisař?

Pozoruhodné je, že ještě nedávno se eurokomisař Kallas vyjadřoval pro německá média zcela opačně. "Zpoplatnění osobních aut z ciziny na dálnicích v Německu nebude v rozporu se zákony Evropské unie," řekl v říjnu v televizi N-TV Kallas na dotaz německého europoslance za zelené Michaela Cramera.

"Snížení daně pro územně příslušné uživatele v zásadě nepředstavuje... při současném zvýšení příslušných poplatků za užívání (dálnic) pro všechny uživatele žádnou diskriminaci na základě státní příslušnosti," uvedl tehdy Kallas (jeho vyjádření čtěte zde).

Vláda velké koalice německých konzervativců (CDU/CSU) a sociálních demokratů se v koaliční smlouvě dohodla, že v letošním roce prosadí zákon, který zpoplatní dálnice v zemi pro osobní auta cizinců. S tímto požadavkem dlouhodobě vystupovala nejmenší koaliční strana, bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), kterou v kabinetu zastupuje i Dobrindt.

Ten plánuje, že roční dálniční známka bude stát okolo 100 eur (přes 2700 Kč) a řidiči budou mít k dispozici i týdenní a měsíční variantu viněty (více o chystaném systému zpoplatnění čtěte zde).

Mýto má kompenzovat snížení daně

Německým motoristům chce ministr poplatek kompenzovat snížením například daně z osobního vozidla, aby se jich nová povinnost finančně nijak nedotkla. Německý tisk nicméně upozornil na to, že u řady menších a ekologických aut daň oněch 100 eur ani nedosahuje. Tento problém by Dobrindt mohl vyřešit tím, že by zkombinoval snížení daně z motorového vozidla se slevou na mýtném.

Elektromobily, jejichž vlastníci v současné době daň za auto neplatí, by podle magazínu Der Spiegel měly být osvobozeny i od budoucího dálničního poplatku. Ten by podle dřívějších informací měl v Německu platit od příštího roku, podle Spiegelu se ale v CSU ozývají hlasy, že řidiči osobních aut kvůli právním i praktickým problémům se zaváděním mýta začnou na německých dálnicích platit nejdříve v roce 2016.

Autoři: ,


Témata: Evropská unie, Mýto




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.