"Myslím, že hlavním důvodem poklesu cen je silná koruna," míní Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.
Svou roli hraje i větší rivalita prodejců. "Pochopitelně sledujeme ceny konkurence a reagujeme na ně," uvedla mluvčí Citroënu Martin Bedrnová.
Silná koruna umožnila zlevnit importérům dovážené modely. Spousta menších aut se už dostala pod hranici 200 tisíc korun v akci: například Renault Thalia, Citroën C3 nebo Peugeot 206.
A přizpůsobit se musela už i Škoda Auto. Tedy hlavně její dealeři. I když ceník zůstává stále stejný a nejlevnější model Fabie stojí oficiálně čtvrt milionu korun, u některých dealerů se dá sehnat už pod dvě stě tisíc korun.
"Je to kombinace odpočtu daně z přidané hodnoty a marketingové akce," uvedla Petra Lacušková z autosalonu Havex Auto ve Vrchlabí, který nové fabie prodává s mřížkou za 199 tisíc korun. "Krátká" fabia je tak pod dvě stě tisíc korun dostupná jen podnikatelům.
Prodeje fabií stagnují
Ovšem i bez odpočtu v některých autosalonech její cena klesla až na 209 tisíc. "Máme teď akci, kdy lidé mohou kombinací různých slev dosáhnout na zlevnění až o 70 tisíc korun," upřesnil mluvčí automobilky Jaroslav Černý.
Podle něj však změnu ceníku automobilka neplánuje. Zájem o fabie přitom v Česku už příliš neroste. Počty nově registrovaných fabií za první dva měsíce letošního roku jsou téměř identické jako za stejné období před dvěma lety. Trh nových aut přitom stoupl zhruba o pětinu.
Přesto patří malé škodovky k nejprodávanějším autům v Česku vůbec. Loni sice jejich prodeje na všech trzích klesly o čtyři procenta, ale to bylo z velké části způsobeno přechodem na novou generaci fabií. Poprvé v historii také loni Škoda vyrobila více octavií, které potíže se stagnací prodejů nemají.
Někteří dealeři tvrdí, že nové fabie se moc dobře neprodávají. "Měli by s tou cenou něco udělat, konkurence dost zlevnila a ta auta nám tu stojí. Měli jsme jiná očekávání," řekl jeden z autorizovaných prodejců, který si přál zůstat v anonymitě.
Jsou však i prodejci, kteří tvrdí, že odbyt fabií nevázne. "My s tím nemáme žádný problém," uvedl Karel Volavka z autosalonu Autotrend.
Dovozci aut vidí ve stagnaci fabií velkou příležitost a dál zlevňují. Nejmenší vozy jsou k mání už dokonce za méně než 150 tisíc. Na takovou cenu například klesla v akci cena Fiatu Panda nebo Hyundai Atos.
"Pro české zákazníky je cena hodně důležitý faktor při rozhodování o výběru auta," říká Veronika Jakubcová z Hyundai. Podmínkou nízkých cen akčních modelů bývá většinou využití leasingu stanoveného importérem.
Každé druhé auto je malé
Kategorie malých aut je přitom pro automobilky v Česku největším trhem. Téměř polovina všech u nás prodaných aut spadá do této kategorie. "Loni sice podíl mírně klesl na 45 procent, ale stále je to největší kategorie," říká Tunkl.
Česko se v tom liší oproti vyspělejším zemím: ve starých zemích EU je podíl malých aut kolem čtvrtiny. I proto se nevyplatí pro malá auta jezdit za hranice, na rozdíl od větších a dražších modelů. Konkurence je u nás v tomto segmentu větší, a tak naopak u nás menší vozy nakupují například Němci.
Nové auto je pro Čechy díky zlevňování a rostoucím platům dostupnější. Ještě v roce 1998 bylo na nejlevnější škodovku potřeba více než dvacet průměrných měsíčních platů, teď stačí už ani ne deset platů. I proto neustále vozidel na českých silnicích přibývá. Prodejci aut u nás zažívají dobré roky, prodeje v posledních 12 měsících stoupají. Jen za první dva měsíce letoška stoupl odbyt osobních aut o třináct procent, prodeje aut s "mřížkou" ještě dvakrát rychleji.