Pro pražský Dopravní podnik jezdí autobusy značky Iveco.

Pro pražský Dopravní podnik jezdí autobusy značky Iveco. | foto: Martin Mráz

Výrobcům autobusů se daří, ne však v Česku

  • 35
Čeští výrobci autobusů zažívají nejlepší roky ve své historii. Hlásí rekordní výrobu a rozšiřují své kapacity. Paradoxně se jim však nedaří na českém trhu – dva největší čeští výrobci Iveco Czech Republic (dříve Karosa) a SOR přišli o své prvenství v prodejích autobusů na českém trhu. Letos za leden až květen je předstihl Mercedes-Benz.

Podle statistik Sdružení automobilového průmyslu si čeští dopravci registrovali 161 mercedesů, 78 autobusů SOR a 77 vozů značky Iveco či Irisbus (jde o stejnou značku). Domácí výrobce situace na trhu podle jejich slov nezneklidňuje. Jde prý jen o dopad loňského výběrového řízení u společnosti Icom transport na regionální autobusy.

Obří zakázku vyhrál právě Mercedes, který předstihl české značky a letos dodává nejvíc nových autobusů. Díky autobusům Icomu roste letos po dlouhé době počet registrovaných strojů, zatím téměř o dvě pětiny.

Dochází tak k paradoxní situaci: autobusy Icomu jezdí i do Vysokého Mýta či Libchav na Orlickoústecku, kde sídlí Iveco, resp. SOR, a zaměstnance těchto firem vozí do práce konkurence.

České výrobce čeká souboj s Mercedesem i v Praze na jedné z největších zakázek v historii českého autobusového průmyslu pro Dopravní podnik. Podle šéfa Iveca Daniela Patky je pro firmu klíčové, jak se jí daří export.

"Máme další nové zakázky, letos se chceme dostat na hranici tří tisíc vyrobených autobusů. Poptávka letos je mimořádná," uvedl Patka. Už v minulosti se ve Vysokém Mýtě vyrábělo přes tři tisíce autobusů, podle Patky to však nejde srovnávat.

"Tehdy byl jeden autobus jako druhý, teď je každý jiný, dělaný speciálně podle zákazníka," vysvětlil Patka.

Firma dá přes sto milionů korun do nové lakovny, aby mohla na konci roku vyrábět 13,5 autobusu denně namísto současných dvanácti. Bývalá Karosa chce nabrat ještě 200–300 zaměstnanců. Letos přidala svým pracovníkům deset procent z platu.

Také společnost SOR dává peníze do dalšího rozvoje. Dokončuje novou svařovnu, která znovu zvýší kapacitu.

SOR je úspěšný především na východních trzích, nově chce firma proniknout na trh i s trolejbusy. První model ukázala firma na autosalonu Autotec v Brně. "Kvůli drahé naftě čekáme, že by mohlo celosvětově dojít k renesanci trolejbusů," míní ředitel SOR Jaroslav Trnka. Firma už vyvíjí autobus s hybridním pohonem.