Zdražení se tak v příštím roce nebude týkat pouze vozů splňujících emisní normu Euro 5 a vyšší, dohodli se dnes zástupci ministerstva dopravy a sdružení autodopravců Česmad Bohemia.
"České republiky je zneužíváno jako tranzitní země pro nákladní silniční dopravu," zdůvodnil krok Vít Bárta. Mýtné se nezvyšovalo od svého spuštění v roce 2007. Ministr řekl, že se o návrhu krvavě diskutovalo se zástupci dopravců, sdružením Česmad.
Změna sazeb přinese státu v příštím roce 1,2 miliardy korun navíc. O rok později by pak státní kasa měla podle propočtů ministerstva proti dnešnímu stavu nakynout o 1,4 miliardy.
Dopravci za to dostanou kompenzace - dotace a množstevní slevy. Provozovatelé hromadné dopravy nebudou muset platit vyšší mýtné v pátečních odpoledních hodinách. Růst sazeb se zástupcům dopravců ze sdružení Česmad nicméně nelíbí a povede podle nich ke zdražení dopravy. "Všichni členové sdružení promítnou zvýšení sazeb do svých cen," uvedl při podpisu dohody prezident Česmadu Vladimír Starosta.
Bárta s růstem cen přepravy nesouhlasí. "Budeme ostražitě sledovat, co se s cenami bude dít," uvedl. V případě nárůstu prý může smlouvu přehodnotit.
Dohodu obou stran o růstu sazeb mýtného ale musí ještě schválit vláda. Ministerstvo dopravy chce návrh předložit kabinetu v nejbližší době a připojí k němu i možnost navyšovat mýtné i po roce 2012, v tomto případě už pouze o inflaci.
Doprava po železnici naopak zlevní
Ministr dnes také prohlásil, že chce podporovat přepravu zboží a surovin po železnici. Příští středu k tomu, jak ji chce pozvednout, řekne víc. Je zřejmé, že cena nákladní železniční dopravy klesne.
Ministerstvo dopravy bude v příštím roce na úseku dálnice D11 mezi Ostravou a Slovenskem testovat pilotní projekt, který by měl ukázat, zda lze nastavit poplatky mýtného v jednom kraji rozdílně podle denní doby. Například v noci by byla doprava levnější než dopoledne a odpoledne, kdy lidé cestují do práce nebo z práce.
Kromě zdražení mýtného by nákladní silniční dopravu mohla příští rok zasáhnout další významná změna. Věci veřejné požadují, aby klesla spotřební daň o 2,50 Kč na litr. Důvodem je pokles příjmů ze spotřební daně z nafty. Letos se na dani vybralo téměř o 5 procent méně. Informovala o tom pondělní MF DNES. (více čtěte VV chtějí levnější naftu)
Strana operuje tvrzením, že by se tak na spotřební dani vybralo více, protože nyní je nafta příliš drahá a kamiony proto tankují v zahraničí. "I kvůli jedné z nejvyšších sazeb spotřební daně je u nás nafta dražší než ve většině ostatních evropských zemí. Je nutné to změnit a motivovat tak dopravce, kteří po českých silnicích jezdí, aby zde také tankovali pohonné hmoty," uvedl Radim Vysloužil, poslanec a místopředseda rozpočtového výboru PSP ČR.
"Záměru tleskám, pokles cen lze očekávat, ale říci, o kolik a v jakém konkrétním případě, je složitější," reagoval předseda sdružení Česmad Vladimír Starosta. Naopak návrh naráží u ministra financí Miroslava Kalouska. Ten tvrdí, že by stát na výběru spotřební daně prodělal 14 miliard korun.