"Čína musí za každou cenu umět navrhnout a vyrobit velké letadlo sama," uvedl čínský premiér Wen Ťia-pao při založení firmy Commercial Aircraft Corporation of China.
Základní jmění nově založené firmy je 2,7 miliardy dolarů, tedy zhruba 44 miliard korun. Nově založená letecká společnost je součástí plánu čínské vlády na větší osamostatnění tamního průmyslu. Cílem je zbavit se závislosti na zahraničním dovozu ze zámoří a do budoucna vyvíjet a vyrábět více vlastních automobilů, lodí či počítačových součástek.
Konkurenti jsou zatím v klidu
Boeing ani Airbus zatím z čínské konkurence nemají obavy. Tvrdí, že vývoj obřího letadla potrvá čínské straně nejméně dvacet let a že Číňané budou stejně potřebovat zahraniční technologickou pomoc. Pomalý rozjezd ostatně připouštějí i sami Číňané.
"Nejméně dvacet let nebude náš program představovat konkurenci pro Airbus ani Boeing," tvrdí Ťin Čuang-lung, prezident nového leteckého uskupení. "Až budeme vyrábět, pokryjeme jen část čínského trhu, většina zůstane jim," dodal.
Čínská tisková agentura, která zprávu o nových leteckých plánech přinesla jako první, neuvádí přesně, kdy by první obří stroj mohl vylétnout. Hovoří pouze o roce 2020 jako o datu, dokdy má být letoun provozuschopný.
"Říše středu" je dosud pro Airbus a Boeing velmi lukrativním trhem a ještě pár let jistě bude. Letecká doprava tu roste velmi rychle a s tím i poptávka po nových strojích.
Přesto by tradiční výrobci letadel rozhodně neměli jen v klidu vyčkávat. Čínské firmy jsou velmi rychlé v kopírování zahraničních výrobků, o čemž se už přesvědčila řada výrobců aut. Jejich kopie pak čínské automobilky zkoušejí prodávat i přímo v Evropě.
Ale okopírovat letadlo bude podstatně náročnější úkol. Podle čínského premiéra však nový podnik přijde s vlastními myšlenkami, patenty a výrobním programem.
Zahraniční partner
Čína chce do nové společnosti přilákat zahraniční investory, většinový podíl si chce zachovat vláda. Podle čínských médií určitou formu zájmu projevily například koncerny General Electric, Honeywell nebo Bombardier.
Vývoj letadel není pro Čínu neznámý. Už nyní vyvíjí stroj ARJ-21 s kapacitou 70–90 lidí na střední vzdálenosti. Stejně jako vývoj nových airbusů či boeingů má však i čínská novinka potíže: první let byl odložen o půl roku. V plánu je i vývoj letadla pro 150 lidí, které by konkurovalo Boeingu 737 či Airbusu 319 až 321.