Ve skutečnosti se automobilky dostaly do hluboké krize a řeší, jak se z ní dostat. "Zejména v západní Evropě je propad skutečně citelný. Myslím, že to chvíli potrvá," řekl MF DNES marketingový šéf korejské automobilky Kia Motors Europe Panu Vainamo.
Jeho slova potvrzují i statistiky: evropský trh letos klesl už o více než čtyři procenta. Největší pád nastal ve Španělsku, v září se na tamním trhu prodalo o třetinu méně vozů než loni. Odhady přitom věští chmury: počítají s tím, že i příští rok spadnou prodeje aut v Evropě zhruba o desetinu.
. Čtěte více o autosalonu v Paříži |
Pokles připouští i Škoda Auto. Šéf prodeje Fred Kappler uvedl, že plány letos automobilka snížila o třináct tisíc, ale i tak letos vyrobí více vozů než loni.
Krize se přitom začíná dotýkat dalších trhů včetně těch, ke kterým automobilky upnuly v posledních letech největší naděje: Rusku, Číně a Indii.
Kupujte malé a šetrné
Automobilky teď vymýšlejí, jak lidi přesvědčit, aby kupovali znovu nová auta. Ne náhodou je proto v Paříži k vidění hodně nových malých aut. Mamutí terénní vozy s vysokou spotřebou tu jsou spíše na ústupu.
Stánky automobilek se opět zelenají, letos například všechny vozy mají uvedenou obdobu energetického štítku, který ukazuje objem vypouštěných emisí. "Je rozhodně zájem o auta s menší spotřebou. Ještě před pár lety to nebyl klíčový faktor pro koupi vozu," říká generální tajemník Asociace evropských výrobců automobilů Ivan Hodač.
Útlum naopak hlásí hlavně vozy kategorie SUV, tedy sportovní terénní auta se spotřebou nad deset litrů. Zájem Evropanů o menší auta ukazují i statistiky: nejmenší dvě kategorie aut jsou jedinými, jejichž prodeje ještě rostou.
Před dvěma roky se v Paříži poprvé představily čínské automobilky a byl z toho velký poprask. Letos je jejich stánek spíše stranou zájmu. Vpád čínských automobilek není zdaleka tak rychlý, jak většina odborníků očekávala.