Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Šéf Student Agency: Do tří let chci mít svůj vlak

  9:12
Učil Čechy anglicky, vydělával na jazykových kurzech, prodával letenky a teď nakupuje žluté autobusy, s nimiž jezdí po Evropě i po Čechách. "Přidáme ještě další autobusové linky a chceme začít s vlaky. Nově se také pustím do hotelů," plánuje Radim Jančura, šéf a jediný majitel firmy Student Agency.

Jančura konkurenci nechce zničit. Ví, že ji potřebuje. | foto: Radek MičaMF DNES

Jančura s touto značkou změnil poměry v české autobusové dopravě. "Baví mě štvát konkurenci. Nechci ji ale zničit, nutně ji potřebuji," podotýká.

K podnikání se dostal v Anglii, kde na začátku devadesátých let jako student načerno pracoval. "Seznámil jsem se tam s Češkou, která hlídala děti jako au-pair. Tuhle práci u nás skoro nikdo neznal, tak jsem si založil agenturu na zprostředkování," říká Jančura. Do kanceláře si odskakoval ze školy, takže místo dvou fakult vystudoval jednu.

Sotva by teď někdo hádal, že Jančura utrží ročně dvě miliardy. Do práce chodí v džínách, sedí v kanceláři s ostatními zaměstnanci, stížnosti zákazníků vyřizuje osobně.

Firma rostla postupně nahoru, velký skok udělala rozšířením služeb na prodej letenek. Málokdo ví, že například firma Orbix, která prodává letenky manažerům, patří rovněž Jančurovi.

"S názvem Student Agency bychom asi firemní klienty lákali hůř," vysvětluje Jančura.

I přes pokles marží jsou dnes letenky pro firmu podle něho nejziskovější. Spoustu nepřátel si udělal svým vstupem do autobusové dopravy. Nejprve začal s mezinárodními linkami, před dvěma lety začal jezdit luxusními vozy po republice. Cestujícím přinesl nižší ceny a nebývalý komfort - jak po cestě, tak třeba při kupování jízdenky.

Dá se zbohatnout na autobusech?
Autobusy považuje za dobrou trefu. "Přesvědčila mě jedna cesta autobusem z Brna do Prahy nevytopenou karosou. Bylo mi jasné, že se na tom nedá prodělat," říká Jančura.

Dnes už má flotilu padesáti autobusů, zaměstnává na pět set lidí. "Začneme letos jezdit například ještě z Prahy do Českých Budějovic," nastínil Jančura.

Někteří konkurenti však tvrdí, že jezdí pod cenou nebo že jen slízl smetanu z nejlukrativnějších linek. "Stačí si vzít do ruky papír a tužku a spočítat si to. Musí se mu odněkud hrnout peníze. Na autobusech ještě nikdo pořádně nezbohatl," míní jeden z konkurenčních dopravců.

"Slyšel jsem toho o sobě už dost, například že mě platí mafie nebo Arabové," reaguje Jančura.

Ale někteří dopravci s ním dokážou držet krok. Například brněnský Tourbus, který jako jeden z mála přežil nástup Student Agency na lince mezi Prahou a Brnem, má některé spoje levnější. "Má asi hodně kapitálu, byl to razantní vstup. Ale respektujeme je, jsme v kapitalismu," říká Antonín Grund z Tourbusu.

Že jsou peníze výhoda, to vědí i jiní. "Dělá to dobře, protože má jistě velký kapitál. Má také dobře propracovaný marketing. Využívá na trhu to, co umožňují zákony," dodal Jiří Řádek z ČSAD Liberec.

Právě s touto firmou bojovala Student Agency na lince mezi Libercem a Prahou. Firma ji odmítla pustit na liberecké autobusové nádraží. Krajští úředníci jí nechtěli dát licenci, povolení nakonec Jančura získal na pražském magistrátu. Díky nástupu konkurence se dnes na stejné trase jezdí o třetinu levněji než dříve.

S úředníky měl spory i při zavádění nové linky z Ostravy do Prahy. Například v Prostějově mu nechtěli krajští úředníci povolit zastávku.

Podle Jančury jsou jeho linky celkově v zisku, ale některé trasy dotuje. "Beru to tak, že autobusy jsou pro nás dobrou reklamou. Když někdo je spokojen, je velká šance, že si u nás koupí i jiné služby," vysvětluje Jančura. Říká, že všechny autobusy platí z leasingu.

Miliony do reklamy
Do reklamy dává z firem v oboru nejvíce. "Kolem třiceti milionů ročně, i když podle ceníků je to mnohem více. Hodně o ceně smlouváme," dodal.

Letos začal jezdit nově z Ostravy do Prahy, kde začal konkurovat hlavně Českým drahám. Nástup se mu navíc povedl načasovat na dobu, kdy dráhy sklízejí posměch kvůli problémům s pendolinem.

"Chceme začít provozovat vlastní žluté vlaky. "Nejde to tak rychle, jak bychom si představovali. Zatím vybíráme vhodnou soupravu, ale do tří let začneme jezdit," věří Jančura.

Slibuje, že nabídne lepší servis a větší komfort. "Je radost zatápět státní firmě," usmívá se podnikatel, jehož vzorem je britský miliardář Richard Branson.

Pokud bude jasný zákon, uvažuje i o regionální dotované dopravě. Jančura se podle svých slov nebude snažit proniknout mezi klasické cestovní agentury. Poohlíží se naopak po hotelích. "Zejména v Praze je to velmi lukrativní obor. Teď máme projekt na velký hotel v Beskydech, pak bychom mohli expandovat dál," říká Jančura. Firmu prý prodat nechce a ani neuvažuje o vstupu investora. "Moc by to svazovalo ruce," míní.

Autor:

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Nespadnout do chudoby. Hledá se plán, jak zmírnit dopad emisních povolenek

17. května 2024

Od roku 2027 mají začít tlačit obyvatele členských států EU do emisně šetrnější dopravy mimo jiných...

Test bonbonů s kanabinoidy: I zdánlivě bezpečné želé je plné omamných látek

17. května 2024

Premium Prý pomáhají s bolestmi, úzkostmi a problémy se spánkem, navozují klid a příjemnou náladu. Jenže ve...

Ikonické casino Mirage a jeho sopka končí, bude z něj hotel ve tvaru kytary

16. května 2024

Legendární hotel Mirage v Las Vegas se snad ještě legendárnější sopkou hlásí po 34 letech konec....

Benátky nejsou jediné. Turistické poplatky si účtují desítky dalších měst

16. května 2024

Italské Benátky před pár týdny přišly s poměrně neobvyklým experimentem, který se týká vybírání...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...