"Rozhodnutí, které oznamujeme, bylo velmi obtížné kvůli jeho dopadu na naše zaměstnance a komunity, v nichž žijeme a pracujeme," citovala včera Wagonera agentura AP. "Ale tyto kroky jsou nutné, aby GM dala své náklady na srovnatelnou úroveň s našimi globálními konkurenty." Jen do konce příštího roku chce Wagoner uspořit zhruba 7 miliard dolarů.
Automobilka GM, na kterou se rychle dotahuje japonská Toyota, se nachází v kritickém bodě. Podle analytiků existuje asi třicetiprocentní pravděpodobnost, že GM skončí v bankrotu.
Podobné problémy sužují i jejího rivala Ford. - více zde
Pro Wagonera byly poslední týdny opravdu těžké. Americká komise pro cenné papíry kritizuje účetní praktiky tohoto kolosu týkající se zaměstnaneckého důchodového systému a také jeho vztahů s někdejší dceřinou firmou Delphi, která se po svém osamostatnění stala jedním z největších dodavatelů součástek automobilového průmyslu v USA, a zejména General Motors.
GM přiznala, že po nedávném bankrotu společnosti Delphi bude muset navíc zaplatit asi 11 miliard dolarů na krytí důchodů zaměstnanců Delphi, kteří předtím pracovali pro ni. A neví, kde je vzít.
Tyto zprávy se podepsaly na dalším poklesu akcií světové automobilové jedničky. Ty jsou nyní jen těsně nad hranicí dvaceti dolarů, kde byly naposledy na začátku 90. let, kdy automobilka čelila poslední velké krizi a také jí hrozil krach.
GM má problémy hlavně doma
Před týdnem jeho firma oznámila, že ve třetím čtvrtletí roku 2005 zaznamenala ztrátu ve výši 1,6 miliardy dolarů. A to hlavně kvůli váznoucímu prodeji svých vozů na domácím, severoamerickém trhu - dosud největším trhu světa.
Před dvaceti lety jí tam patřil podíl skoro 45 procent, teď klesl k 25 procentům. Finanční ztráty na domácí půdě prohloubily i vysoké ceny benzinu, které zapříčinily slabší odbyt nových sportovně-užitkových modelů s vyšší spotřebou, takzvaných SUV, od nichž si hodně slibovala.
A aby vypadala Wagonerova budoucnost ještě černěji, je v pozadí kontroverzní miliardář Kirk Kerkorian, který má v GMskoro deset procent akcií a usiluje o vliv na řízení firmy. Dosud se mu však nedařilo protlačit do vedení automobilky dostatek svých lidí.