Nová huť měla ve firmě NH-Trans do loňského roku zhruba poloviční podíl. Ten prodala svým vlastním majitelům z LNM za zhruba padesát milionů korun.
"Je to absurdní, jen na dividendách vyplatila NH-Trans Nové huti naposled 81 milionů a oni ji prodají za padesát!" zlobí se Mitýsek, který se o loňské transakci dozvěděl teprve na nedávné valné hromadě akcionářů Nové huti, tedy řadu měsíců po prodeji.
Vedení Nové huti prodej své dceřiné firmy odmítlo vysvětlit: "Výhrady drobných akcionářů nebudeme komentovat," řekl mluvčí společnosti Ivo Čelechovský.
O tom, že cena padesáti milionů korun byla při prodeji dopravní firmy neúměrně nízká, je přesvědčen i spolumajitel NH-Trans, bývalý generální ředitel, dnes poradce současného ředitele Jan Netal.
"Podle neoficiálního odhadu, který jsem si dělal sám pro svou vlastní potřebu, se hodnota té firmy pohybuje někde kolem šesti set milionů korun," tvrdí Netal.
NH-Trans je od poloviny 90. let trvale v zisku, v posledních letech vydělává kolem 150 milionů ročně a Nová huť z něj na dividendách dostávala každý rok zhruba polovinu této sumy.
Firma má také obrovský majetek. Ovládá další dvě společnosti jimž patří téměř tři desítky kamionů, přes dvacet lokomotiv, asi 250 nákladních vagonů a řada nemovitostí - mimo jiné i tenisové kurty v Komenského sadech v centru Ostravy.
"Nová huť vždycky tvrdila, že podíl v NH-Trans si drží ze strategických důvodů, aby měla vliv na dopravní služby, které pro ni NH-Trans zajišťuje. To už teď neplatí?" ptá se Mitýsek.
Podle dobře informovaného zdroje, který si nepřál být jmenován, potřebovali vlastníci Nové huti NH-Trans proto, aby jej mohli vyměnit se skupinou Shiran za podíl ve firmě Vysoké pece Ostrava, jež Nové huti dodává surové železo.
"Chápu, že nechtěli mít ve Vysokých pecích silného cizího vlastníka a že se jim výměna NH-Transu za Vysoké pece nabízela. I za těchto okolností si ale myslím, že Nová huť NH-Trans prodala hluboko pod cenou," řekl zdroj.
Shiran k akciím NH-Transu, jež získal od LNM, přikoupil další podíly a dnes ovládá už šestašedesát procent této dopravní firmy. V Ostravě mu patří také Válcovna trub, jeden z bývalých provozů Vítkovic. Od Vítkovic také kdysi Shiran získal akcie Vysokých pecí.
Za Shiranem stojí izraelští byznysmeni Oded Harrel a Simon Jacobson, známí mimo jiné i z konsorcia Housing & Construction, s nímž Zemanova vláda uzavřela smlouvu o stavbě dálnice D47. Smlouvu loni Špidlův kabinet vypověděl jako mimořádně nevýhodnou pro stát.